HOLY AND GREAT COUNCIL DOCUMENT

Draft Synodical Document

Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2018

ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑ Σ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΣΕΡΒΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑ Σ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΞΑΙΤΙΑ Σ ΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΣΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΙΑ

ΡΩΣΙΚΗ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ. Τμήμα Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων

Serbian Orthodox Church Bishops’ Council expresses its position on situation resulting from Patriarchate of Constantinople’s actions in Ukraine

The position taken by the Serbian Orthodox Church with regard to the church crisis in Ukraine caused by the recent decisions of the Patriarchate of Constantinople has been formulated by the Bishops’ Council which took place on November 6-7, 2018, in Belgrade.
As is known, by its decisions of October 11 the Patriarchate of Constantinople ‘revoked’ the decision made over 300 years ago to transfer the Metropolitan of Kiev to the jurisdiction of the Moscow Patriarchate thus encroaching on the canonical territory of the Russian Orthodox Church. In addition, in defiance of the canonical order, the Synod of the Church of Constantinople has admitted to communion the leaders of the Ukrainian schism and declared its readiness to implement a project ‘for Ukrainian autocephaly’.
The Bishops Council of the Serbian Orthodox Church stated with regret that ‘the Patriarchate of Constantinople has made a decision not grounded on canons to rehabilitate and recognize as bishops the two chiefs of the schismatic groups in Ukraine – Philaret Denisenko and Makariy Maletich with their episcopate and clergy’. It is pointed out in the council’s decision that in due time the former was canonically deposed and later anathematized and the latter was deprived of the apostolic continuity as spiritually belonging to the sect of the so-called self-ordained ministers ‘due to which the Sacred Council of Bishops’ regards this decision of the Synod of Constantinople as not obligatory for the Serbian Orthodox Church’.
As it is pointed out in the issued document, the Council of the Serbian Church does not recognize the above-mentioned persons and their followers as Orthodox bishops and clergy and therefore does not accept the liturgical and canonical communion with them and their supporters.
The Council addressed the Patriarchate of Constantinople and all the rest Local Churches with a proposal to consider in the nearest future the issue of autocephaly and the topic of Orthodox Diaspora at a Pan-Orthodox Council ‘in order to reaffirm and strengthen the conciliarity and unity of the Orthodox Church and to avoid in the future the temptation through which Holy Orthodoxy is going now’.
DECR Communication Service
Photos from the website of the Serbian Orthodox Church
Θέση της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας σχετικά με την εκκλησιαστική κρίση στην Ουκρανία μετά τις νεώτατες αποφάσεις του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως διατύπωσαν μέλη της Συνόδου  Ιεραρχίας, η οποία συνήλθε από 6 έως 7 Νοεμβρίου 2018  στο Βελιγράδι.
Όπως τυγχάνει γνωστό, με τις αποφάσεις του απο 11ης Οκτωβρίου το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως «ανακάλεσε» την προ 300 ετών ειλημμένη απόφαση παραδόσεως της Μητροπόλεως Κιέβου στην αρχή του Πατριαρχείου Μόσχας και κατ’αυτόν τον τρόπον επιβουλεύθηκε τον κανονικό χώρο της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας. Επιπλέον, σε παράβαση της κανονικής τάξεως η Σύνοδος της Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλως αποκατέστησε τους ηγέτες του ουκρανικού σχίσματος και δήλωσε την προθυμία να υλοποιήσει το σχέδιο του «ουκρανικού αυτοκεφάλου».
Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας «διαπιστώσασα μετὰ λύπης, ὅτι τὸ Πατριαρχεῖον Κωνσταντινουπόλεως ἔλαβε τὴν ἱεροκανονικῶς ἀθεμελίωτον ἀπόφασιν, ὅπως ἀποκαταστήσῃ καὶ ἀναγνωρίσῃ ὡς ἐπισκόπους τοὺς δύο ἡγέτας τῶν ἐν Οὐκρανίᾳ σχισματικῶν παραφυάδων, τοὺς Φιλάρετον Ντενισένκο καὶ Μακάριον Μάλετιτς, ὁμοῦ μετᾶ τῆς ιεραρχίας καὶ τοῦ κλήρου αὐτῶν, ἐξ ὧν ὁ μὲν πρῶτος ἐν καιρῷ τῷ δέοντι κανονικῶς καθῃρέθη, εἶτα δ’ἀφωρίσθη καὶ ἀναθεματισμῷ καθυπεβλήθη, ὁ δὲ δεύτερος στερῖται τῆς ἀποστολικῆς διαδοχῆς ἅτε πνευματικὸς ἔκγονος ὤν τῆς παρασναγωγῆς τῶν λεγομένων σαμοσβγάτιε (ὅ ἐστιν «αὐθιερωμένοι» αὐτοχειροτόνητοι), ἡ Σύνοδος θεωρεῖ τὴν ἀπόφασιν ταύτην μὴ δεσμευτικὴν διὰ τὴν Σερβικὴν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν».
Όπως σημείωσε το δημοσιευθέν κείμενο, η Σύνοδος Ιεραρχίας της Σερβικής Εκκλησίας «]δεν ἀναγνωρίζει τὰ προανενεχθέντα ἄτομα καὶ τοὺς σὺν αὐτοῖς ὡς ὀρθοδόξους ἐπισκόπους καὶ κληρικοὺς καὶ, ἐπομένως, δὲν ἀποδέχεται τὴν λειτουργικὴν καὶ κανονικὴν κοινωνίαν μετ’αὐτῶν καὶ τπων θιασωτῶν αὐτῶν».
Οι Συνοδικοί προτείνουν στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως και όλες τις λοιπές τοπικές αυτοκέφαλες Εκκλησίες όσο το δυνατό συντομότερα να εξετασθεί το ζήτημα του αυτοκεφάλου και το ζήτημα της ορθοδόξου διασποράς στην πανορθόδοξη Σύνοδο, «πρὸς ἐπιβεβαίωσιν μὲν καὶ ἐμπέδωσιν τῆς καθολικότητος καὶ ἑνότητος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, πρὸς ἀποφυγὴν δὲ εἰς τὸ ἐφεξῆς τῶν πειρασμῶν, οἷος ὁ παρὼν, ὅς συμβαίνει τανῦν τῇ ἁγίᾳ Ὀρθοδοξίᾳ».