HOLY AND GREAT COUNCIL DOCUMENT

Draft Synodical Document

Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2020

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΕΩΣ ΑΝΘΙΜΟΣ: «ΑΚΟΜΨΗ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΙΕΣΗ ΠΟΥ ΑΣΚΕΙ Η ΡΩΣΙΑ ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ ΜΑΣ»



Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνέντευξη έδωσε για το viadiplomacy ,στην Κατερίνα Καλεντερίδου, ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Τραιανουπόλεως και Σαμοθράκης κ.κ. Άνθιμος.

Το μεταναστευτικό, το παρερμηνευμένο πρόσφατο κήρυγμα, η «άκομψη» εκκλησιαστική πίεση της Μόσχας στη χώρα μας, οι Ψευτομουφτήδες της Θράκης αλλά και η αργία των Τριών Ιεραρχών, ήταν ορισμένα από τα κυριότερα θέματα της συζήτησης.

Αναλυτικά η Συνέντευξη του Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως κ.κ. Ανθίμου:

Ερώτηση:Πρόσφατα, κύριο θέμα κηρύγματός σας, ήταν η μεταναστευτική κρίση, οι συνέπειες
που θα επιφέρει καθώς και η διαχείρισή της μέσα από τη σκοπιά του Επισκόπου.
Απόσπασμα του κηρύγματός σας έκανε τον γύρο του διαδικτύου. Που πιστεύετε ότι
οφείλεται η νοηματική παρερμηνεία που έγινε;

«Χαίρομαι για την ερώτηση, επειδή, κατά τη γνώμη μου, την τοποθετείτε ορθά. Είναι η μεταναστευτική κρίση από τη σκοπιά ενός χριστιανού επισκόπου. Τί άλλο θα μπορούσα να πω, από το να προετοιμάσω τους χριστιανούς στην Επαρχία μου να αποφεύγουν τις εκτρώσεις, να μείνουν στέρεοι στο Δόγμα της Ορθοδόξου Πίστεώς μας και στις παραδοσιακές ελληνικές αξίες, προκειμένου να μην βιώσουμε όσα αναπόφευκτα περιέγραψα ότι θα ενσκήψουν στην Πατρίδα μας με την εγκατάσταση των ανθρώπων αυτών!

Προσωπικά, διόλου δεν με ικανοποιεί και με προβληματίζει έντονα η αλλαγή της ομοιογενούς ιδιοπροσωπείας της Χώρας μας, όμως, υποπτεύομαι, ότι δεν υπάρχει δυνατότητα να αποτραπεί. Η Πολιτεία μας, φαντάζομαι ότι θα πάρει τα μέτρα της, δεν είμαι όμως εγώ που θα τα υποδείξω.
Εγώ αισθάνομαι ότι έχω πνευματική ευθύνη να επισημάνω ότι τα μέτρα αυτά πρέπει να είναι χριστιανικά, ανθρώπινα και δημοκρατικά.

Διαφορετκούς τρόπους και μεθόδους δεν μπορώ καν να διανοηθώ. Με κολακεύει που το κήρυγμά μου από την Αλεξανδρούπολη έκανε, όπως λέτε, τον γύρο του διαδικτύου. Δεν έχω πολύ
καλή σχέση με την ηλεκτρονική δικτύωση και αποφεύγω εκ πεποιθήσεως να
ενημερώνομαι για τα σχόλια που γράφονται και έτσι διατηρώ νηφάλια την ελευθερία να γράφω κατά συνείδηση.

Η παρερμηνεία που έγινε οφείλεται σε όσους δεν ξέρουν να διαβάζουν κείμενα, σε όσους θέλουν να στρουθοκαμηλίζουν και σε όσους οφείλουν να γνωρίζουν ποιος είναι ο ρόλος και τα όρια του λόγου της Εκκλησίας».

Ερώτηση:Ποιος πιστεύετε πως πρέπει να είναι ο ρόλος της Εκκλησίας στο προσφυγικό;

«Σας παραπέμπω στο εν λόγῳ κήρυγμά μου: Ὅσοι θὰ ρθοῦν στὴν Πατρίδα μας… νὰ μᾶς βροῦν στέρεους στὴν Πίστη μας, ὄχι χλιαρούς· νὰ μᾶς βροῦν ἀκλόνητους στὴν Παράδοσή μας, ὄχι «καλάμια ποὺ τὰ δέρνει ὁ ἄνεμος»· νὰ μᾶς βροῦν «μεγαλέμπορους» τῶν ἑλληνικῶν ἀξιῶν μας, ὄχι «ψιλικατζῆδες. Ἐπειδή, ἂν μᾶς βροῦν σκυμμένους, θὰ μᾶς προσπεράσουν. Ἂν μᾶς βροῦν συνειδητοποιημένους καὶ ὄρθιους, θὰ σταθοῦν μπροστά μας. Θὰ σεβαστοῦν τὴν πνευματική μας παράδοση καὶ τότε, δίπλα μας, ἂς ἀναπτύξουν καὶ τὴν δική τους. Ὅμως· προσέξτε παρακαλῶ! εἶπα: «δίπλα μας», ὄχι «ἐπάνω» μας» .

Ερώτηση:Η Εκκλησία έχει ενημέρωση για τις θρησκευτικές ανάγκες των χριστιανών
προσφύγων;

«Κυρία Καλεντερίδου, να είστε βεβαία ότι εμείς, ως Εκκλησία, μέσῳ των Ιερών
Μητροπόλεων, ήδη διακριτικά υπηρετούμε τις θρησκευτικές αναζητήσεις των
χριστιανών προσφύγων, όμως, δεν μας άκουσε το Κράτος μας όταν ζητήσαμε να
βοηθήσουμε περισσότερο συστηματικά και να κρατήσουμε αυτούς τους
ανθρώπους στη Χώρα μας…»

Πρόσφατα, είχαμε την καταδίκη θρησκευτικού λειτουργού της Κομοτηνής που
αυτοαποκαλείται «αιρετός Μουφτής», από ποινικό δικαστήριο της
Αλεξανδρούπολης, για αντιποίηση θρησκευτικής ιδιότητας. Μετά από χρόνια η
Ελληνική Δικαιοσύνη επιχειρεί αθόρυβα και με απόλυτη συνέπεια και διαφάνεια να
βάλει ένα τέλος στην ανοχή μιας παράλληλης δομής που επικρατεί στην Ξάνθη και
στην Κομοτηνή, η οποία ανοχή θέτει σε κίνδυνο την λειτουργία των νόμιμων
Μουφτήδων. Η δράση αυτή πολιτών που κάνουν αντιποίηση θρησκευτικού ηγέτη,
μπουν να δημιουργήσουν προβλήματα στις σχέσεις μουσουλμάνων και χριστιανών;

«Καιρός είναι πια να επιδείξει το Κράτος μας, αθόρυβα και με απόλυτη συνέπεια και
διαφάνεια, όπως λέτε, την φροντίδα του στους θρακιώτες μουσουλμάνους
συμπατριώτες μας. Ώστε οι Έλληνες αυτοί πολίτες να παύσουν να στραγγαλίζονται
από Προξενείο ξένης Χώρας, αλλά και να γίνονται θύματα καταπιεστικής
προπαγάνδας. Δυστυχώς, τα Κόμματα του Κοινοβουλίου μας χωρίζους τους Έλληνες
πολίτες σε πρώτης και δεύτερης κατηγορίας και με πρόταγμα το θρήσκευμα
επιτρέπουν σε γειτονική Χώρα να κρατά γκετοποιημένους ευρωπαίους πολίτες».

Ερώτηση:Η συμφωνία αδελφοποίησης Αλεξανδρούπολης-Σοσνόβεϊ Μπορ, προέβλεπε και την
ίδρυση ρωσικού ναού στην Αλεξανδρούπολη. Κατά την συμφωνία αυτό θα γινόταν
σε 2 σκέλη, αρχής γενομένης με την κατασκευή του ξύλινου ναού 35 τμ, και σε
δεύτερο χρόνο η κατασκευή ναού αφιερωμένου στον Άγιο Βλαδίμηρο. Τι συνέβη
τελικά;

«Ήταν καλή η πρόθεση και συμβατή με την τότε συνεργασία που είχε αναπτυχθεί
μεταξύ των δύο πόλεων μας, όμως δεν υλοποιήθηκε επειδή οι ρώσοι δεν
ανταποκρίθηκαν στις απαιτούμενες προδιαγραφές που προβλέπει τόσο η ελληνική
Νομοθεσία όσο και ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας της Ελλάδος. Τους είχαμε
γραπτώς ενημερώσει σχετικά και περιμέναμε, όμως ματαίως. Ο ξύλινος ναός που
αναφέρατε, συναρμολογήθηκε, αφιερωμένος στους ρώσους αγίους και ιδιαίτερα
τιμάται στη μνήμη του γνωστού στην Ελλάδα Αγίου Ιωάννου του Ρώσου, του οποίου
το ιερό λείψανο έφεραν στο Νέο Προκόπι Ευβοίας οι Καππαδόκες πρόσφυγες μετά
την Μικρασιατική Καταστροφή. Στο μεταξύ μεσολάβησαν γεγονότα, όπως η
αμφισβήτηση, από τους Ρώσους, της οικουμενικότητος της Μητέρας μας Εκκλησίας
Κωνσταντινουπόλεως και το Ουκρανικό, με την διακοπή της μνημονεύσεως του
Παναγιωτάτου Πατριάρχου Βαρθολομαίου, από τον Αγιώτατο Πατριάρχη Μόσχας
Κύριλλο, οπότε κατά το διάστημα αυτό (για να μην εκπνεύσουν οι χρονικές
προθεσμίες που μας καθόρισε το ΓΕΣ) θεμελιώσαμε στο συγκεκριμένο σημείο, τον
στρατιωτικό Ναό της Παναγίας στρατηγίσσης που ήδη οικοδομείται, σε ρυθμό
τρίκλιτης βασιλικής».

Ερώτηση:Πρόσφατα, η Ελληνική Εκκλησία αναγνώρισε την Ορθόδοξη Εκκλησία της
Ουκρανίας. Αναφορικά και με την ενεργοποίηση της παρουσίας των Ρώσων στην
περιοχή μας πιστεύετε ότι η Μόσχα θα πιέσει την Ελλάδα και το Πατριαρχείο σε
εκκλησιαστικά ζητήματα;

«Ναι βεβαίως, επειδή αυτό επέβαλε η ποιμαντική ευθύνη μας απέναντι, τόσο στην
Εκκλησία όσο και στην Ιστορία μας. Νομίζω ότι και η Εκκλησία της Ρωσίας πρέπει
να πράξει με ανάλογα κριτήρια, ιστορικο-εκκλησιολογικά, προκειμένου να ξαναβρεί

τον ρόλο της στην σύνολη Ορθοδοξία. Η Εκκλησία μας δεν αντέχει μετακίνηση των
αιωνίων ορίων της, η Ορθοδοξία δεν στοχεύει πλέον σε ιδεοληπτικές
πρωτοκαθεδρίες, ούτε οι χριστιανοί μας ανέχονται αριθμητικές πιέσεις ή
οικονομικές εκπορθήσεις. Μάλλον τα απεχθάνονται όλα αυτά ως μεσαιωνικά
στίγματα και αναζητούμε όλοι μας απλοϊκές αλλά καίριες απαντήσεις για την
πολύπλοκη ζωή μας. Η Ρωσία, η οποία εθνικά απογοήτευσε την παραδοσιακά
φιλική απεναντί της Χώρα μας, αν συνεχίσει την εν εξελίξει άκομψη εκκλησιαστική
πίεση, τόσο στη βόρεια Ελλάδα όσο και σε όλη την Πατρίδα μας, τότε νομίζω ότι θα
οδηγηθεί από ένα σπασμωδικό λάθος σε ένα τεράστιο σφάλμα. Εύχομαι και
προσεύχομαι να μην το κάνει».

Ερώτηση:Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος δήλωσε σύμφωνος με την
απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και σχολίασε ότι η ημέρα των Τριών Ιεραρχών
είναι μια σχολική εορτή, ποια η δική σας άποψη;

«Συμφωνώ απολύτως με τον Προκαθήμενο της Εκκλησίας μας, επειδή ως αργία, η
εορτή ωθείτο σε κατάργηση. Είμαστε η μόνη Χώρα στον κόσμο που έχει θεσπίσει
γιορτή Παιδείας και Γραμμάτων, όχι αόριστα και θεωρητικά, αλλά
προσωποποιημένα σε τρείς μορφές με απαράμιλλης παναθρώπινης αξίας κείμενα,
που ακόμα είναι αντικείμενο μελέτης. Το γεγονός ότι τα ελληνόπουλα σήμερα είναι
τελείως ανυποψίαστα για την παραγωγή αυτή, όπως είναι και τελείως άμοιρα της
ελληνικής γραμματολογίας, από τον Όμηρο μέχρι τον Καβάφη, δεν μας επιτρέπει τη
βλασφημία να γκρεμίσουμε ακόμα και τις πνευματικές γιορτές μας! Ίσως αύριο-
μεθαύριο, να υπάρξει ένας ανθρωπιστικός προσανατολισμός της Παιδείας μας.
Ίσως, αύριο-μεθαύριο, να αποφασίσουμε να πάρουμε στα σοβαρά τον εαυτό μας
και την αναντίρρητη συμβολή μας στον παγκόσμιο πολιτισμό. Θεωρώ, λοιπόν, ότι
σωστά, πολύ σωστά η Υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως επανέφερε την εορτή στο
σχολικό της ρόλο και κατάργησε την αργία που στόχευσε στον παροπλισμό της,
οπότε συμφωνώ απολύτως με τον αρχιεπισκοπικό χαιρετισμό της υπουργικής
τόλμης».


Κατερίνα Καλεντερίδου

Συγγραφέας:
Δημοσιογράφος