“When Christians pray together, the goal of
unity seems closer...In the fellowship of prayer Christ is truly
present; he prays "in us", "with us" and "for us" (Ut unum sint 22)”.
Πέμπτη 26 Μαρτίου 2020
ΜΕΤΑΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΣΕ ΚΑΙΡΟΥΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ή τα Χριστολογικά βάθη του εαυτού και η Θεία Κοινωνία
Η
παγκόσμια επιδημία με τους θανάτους και την συνοδό φοβική της αύρα
επέβαλε όχι μόνον ψυχολογική αλλά και πνευματική διερώτηση σε κάποιο
τμήμα του πληθυσμού, όπως είναι φυσικό. Πολύς λόγος έγινε και για την
Ευχαριστία, για την δυνατότητα μετάδοσης της ασθένειας μέσω αυτής, μέσω
δηλαδή του τρόπου της προσφοράς της με κοινής χρήσης λαβίδα. Το ζήτημα
εξελίχθηκε σε θεολογική διαμάχη και μάλιστα διεθνή. Στην πραγματικότητα
βέβαια το τεθέν ερώτημα είναι θεολογικό κυρίως: πώς μπορεί θεολογικά να
στηριχθεί η πεποίθηση πως η Ευχαριστία δεν μεταδίδει ασθένειες με τον
τρόπο που ενεργείται στην Ορθόδοξη Εκκλησία; Το ερώτημα φαίνεται ασφαλώς
να επιδέχεται καταρχήν μιαν εμπειρική απάντηση: τεράστιο πλήθος ιερέων,
του γράφοντος τις γραμμές αυτές συμπεριλαμβανομένου, έχει πάμπολλες
φορές κοινωνήσει εξακολουθητικά ανθρώπους με βαρύτατες και κάποτε
αθεράπευτες ασθένειες και φυσικά, όπως επιβάλλεται από τους
λειτουργικούς κανόνες, κατέλυσε το υπόλοιπο, χωρίς ποτέ να πάθει τίποτα.
Αλλά χρειάζεται και συζήτηση θεολογική. Αφορμή γι’ αυτήν μεταξύ άλλων
δίνει πρόσφατο δημοσίευμα του Σταύρου Ζουμπουλάκη
στο Lfo, όπου υποστηρίζεται πως οι ουσιώδεις ιδιότητες του
καθαγιασμένου άρτου δεν μεταβάλλονται και αυτός υπόκειται σε παντοειδείς
φθορές και μολύνσεις και συνεπώς μεταδίδει ιούς και ασθένειες· μόνη
ελπίδα, ο τρόπος μετάδοσης να αλλάξει. Εάν ο ισχυρισμός αυτός ήταν
σωστός, τότε κανείς από τους ιερείς δεν θα ξεπερνούσε τα 35 ή 40 χρόνια
ζωής, το δε εκκλησίασμα, κοινωνώντας μάλιστα μαζικά κατά τις μεγάλες
εορτές, θα έπασχε συνεχώς και βαρέως. Παρά ταύτα, εδώ υπάρχει ένα
βαθύτερο θεολογικό ζήτημα.
Στον Ζουμπουλάκη απάντησε βίαια ο Δημήτρης Δημητριάδης, διαβλέποντας μιαν ομολογία βαθύτερης αποτυχίας στα γραφόμενά του και προχωρώντας σε μια θανατική καταδίκη του Χριστιανισμού καθ’ ολοκληρίαν, με το επιχείρημα πως, αφού δεν μπορεί να εξασφαλίσει ο Χριστός στοιχειωδώς την δυνατότητα ενός καθαγιασμένου άρτου να μην μολύνει, πώς είναι δυνατόν να αφθαρτοποιήσει την ανθρώπινη φύση στα έσχατα. Ο Δημητριάδης είναι σημαντικός συγγραφέας· καταλογίζει ωστόσο, από άγνοια, βαρύτατες κατηγορίες κατά της ίδιας της Χριστιανικής θεολογίας και μάλιστα ειδικά της ανθρωπολογίας. Εάν υπήρχε δυνατότητα συζήτησης, θα του πρότεινα το τελευταίο μου βιβλίο, πάνω στην Χριστιανική έννοια του εαυτού, για αρχή: Analogical Identities: the Creation of Christian Self. Beyond Spirituality and Mysticism in the Patristic Era, Brepols 2019. Ωστόσο, εν προκειμένω, στον πυρήνα της ένστασής του έχει κάποιο δίκαιο: εάν ο ισχυρισμός του Ζουμπουλάκη είναι ορθός, τότε υπάρχει πρόβλημα στην ίδια την πραγματικότητα της Ενσάρκωσης και ειδικά της Ανάστασης του Χριστού. Αλλά, ας ξεκινήσουμε από την, προσφιλή στον Δημητριάδη, ανθρωπολογία.
Στον Ζουμπουλάκη απάντησε βίαια ο Δημήτρης Δημητριάδης, διαβλέποντας μιαν ομολογία βαθύτερης αποτυχίας στα γραφόμενά του και προχωρώντας σε μια θανατική καταδίκη του Χριστιανισμού καθ’ ολοκληρίαν, με το επιχείρημα πως, αφού δεν μπορεί να εξασφαλίσει ο Χριστός στοιχειωδώς την δυνατότητα ενός καθαγιασμένου άρτου να μην μολύνει, πώς είναι δυνατόν να αφθαρτοποιήσει την ανθρώπινη φύση στα έσχατα. Ο Δημητριάδης είναι σημαντικός συγγραφέας· καταλογίζει ωστόσο, από άγνοια, βαρύτατες κατηγορίες κατά της ίδιας της Χριστιανικής θεολογίας και μάλιστα ειδικά της ανθρωπολογίας. Εάν υπήρχε δυνατότητα συζήτησης, θα του πρότεινα το τελευταίο μου βιβλίο, πάνω στην Χριστιανική έννοια του εαυτού, για αρχή: Analogical Identities: the Creation of Christian Self. Beyond Spirituality and Mysticism in the Patristic Era, Brepols 2019. Ωστόσο, εν προκειμένω, στον πυρήνα της ένστασής του έχει κάποιο δίκαιο: εάν ο ισχυρισμός του Ζουμπουλάκη είναι ορθός, τότε υπάρχει πρόβλημα στην ίδια την πραγματικότητα της Ενσάρκωσης και ειδικά της Ανάστασης του Χριστού. Αλλά, ας ξεκινήσουμε από την, προσφιλή στον Δημητριάδη, ανθρωπολογία.
Ο άνθρωπος λοιπόν, σε μια θεολογική προοπτική είναι όχι το
τελειότερο, αλλά επίσης το ατελέστερο των κτιστών όντων, ακριβώς γιατί
είναι το μόνο που έχει επίγνωση της ατέλειάς του και η ίδια η αιτία της
επιθυμίας του είναι, παραδόξως, «ἡ ἔφεσις τῆς οἰκείας καὶ πλήρους
ὀντότητος» , κατά τον μεγαλοφυή λόγο του Μαξίμου Ομολογητή (Πρὸς Μαρίνον,
12CD) – δεν έχει τον εαυτό του αλλά τον αναζητεί. Ο άνθρωπος δηλαδή δεν
μπορεί να ταυτισθεί, όπως π.χ. στον Αριστοτέλη, απλώς με τον δοσμένο
εαυτό του, η φύση του πραγματώνεται κινούμενη έξω της, όχι για να
εγκαταλείψει εαυτήν αλλά για να συναντήσει την αιώνια πηγή της: η
επιθυμία του ανθρώπου, στο βάθος της, εκφράζει τον μετα-λογικό πόθο
αφθαρτοποίησης της φύσης του, στην συνάντηση με την δημιουργό και
θεοποιούσα επιθυμία του Θεού. Να το θαύμα του Χριστού: ο Θεός να
επιθυμεί, εξ αγάπης, να ζήσει την ζωή του πλάσματός του και αποκτά έτσι
έναν αιώνιο, ανθρώπινο μαζί και θείο εαυτό και ο άνθρωπος, από την άλλη,
αγαπά και επιθυμεί να ανοίγεται στην ίδια την ζωή του Θεού, βρίσκοντας
τον αυθεντικό και πλήρη εαυτό του σ’ Αυτόν – το μυστήριο της θεανθρωπίας
του Χριστού είναι λοιπόν το μυστήριο της απόλυτης αμοιβαίας αγάπης,
όπου ο καθένας ποθεί να ζήσει την ζωή του άλλου, τόσο πολύ, που εντέλει
οι δύο (και εδώ ο δεύτερος, ο ανθρώπινος πόλος, είναι η επιθυμία της
Θεοτόκου) καθίστανται ένα όν, μία υπόσταση, με δύο όμως φύσεις. Η
αλήθεια και η πληρότητα των δύο φύσεων του Χριστού, στην πλήρη τους
έκφραση μέσω δύο ακέραιων φυσικών ενεργειών και θελήσεων, οντολογικά
συνδεδεμένων άρρηκτα και ασύγχυτα μέσα στην μία υπόσταση/πρόσωπο του
ένσαρκου Λόγου (αφού είναι Αυτός, ως προσωπική ύπαρξη, που θέλει και
ενεργεί ταυτόχρονα ως Θεός και άνθρωπος), δημιουργεί την θεολογική
ανάγκη εισαγωγής ενός πολυσήμαντου νέου θεολογικού όρου, προκειμένου
αυτό να περιγραφεί: πρόκειται για την έννοια του τρόπου της υπάρξεως.
Έννοια καταρχήν Τριαδολογική, όπου περιγράφει τον τρόπο ακριβώς της
υποστατικής διαφοροποίησης των τριών Θείων Προσώπων, εν σχέσει προς την
μία αντιδιδόμενη Ουσία, θα χρησιμοποιηθεί εντέλει και στην Χριστολογία,
προκειμένου να περιγράψει το πώς, χωρίς καθόλου να χαθούν οι φυσικές
ιδιότητες των δύο φύσεων, η ανθρώπινη υφίσταται και δρα με τον τρόπον
της Θείας, μέσα στην μία και ενιαία Θεία υπόσταση του Λόγου, υπόσταση η
οποία αποτελεί το Εγώ του Χριστού – αφού ο Χριστός είναι ο ίδιος ο
Λόγος, ως, ταυτόχρονα, «υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου». Έτσι, έχουμε στον Χριστό
πλήρη και πραγματική ανθρώπινη φύση, θέληση και ενέργεια, δρώσα όμως με
τον τρόπον της φύσης του Θεού Λόγου, επειδή Αυτός είναι το μόνο
υποκείμενο/υπόσταση. Χρειάζεται κάποια προσοχή στο σημείο αυτό: δεν
έχουμε απλώς την πληρότητα της φύσης του κτιστού στο Χριστό, αλλά και
την δυνατότητα της φύσης αυτής «ἐνεργεῖσθαι καὶ ἐνεργεῖν ὑπὲρ τὸν ἑαυτῆς
θεσμόν», να υποδέχεται δηλαδή την άκτιστη ενέργεια του Θεού, αλλά και
να ενεργεί πέρα από τα φαινόμενα φυσικά της όρια, κατά την ακριβή
έκφραση του αγίου Μαξίμου του Ομολογητή. Η Χριστολογική αυτή θεολογία
μεταφέρεται αυτούσια στην θεολογία της Θείας Ευχαριστίας, όπως θα δούμε.
Αλλά, ας επιστρέψουμε ξανά στην ανθρωπολογία. Από όσα ειπώθηκαν στην
αρχή της προηγούμενης παραγράφου, φαίνεται πως ο αυθεντικός ορίζοντας
του ανθρώπινου εαυτού (αυτό φανερώνει και πραγματώνει ο Χριστός ) είναι ο
ίδιος ο Θεός, ο άνθρωπος μόνον ως θεάνθρωπος βρίσκει την αλήθεια και
την πληρότητά του. Και επειδή αυτό δεν μπορεί να γίνει με ανθρώπινες
δυνάμεις, μόνον ως μετοχή στο γεγονός του Χριστού μπορεί να συμβεί – και
για την ακρίβεια αυτό το προσφέρει ο Χριστός δια των Μυστηρίων. Ο
Χριστός γίνεται ο θεωμένος εαυτός μας μέσα μας, δια του Βαπτίσματος, του
Χρίσματος και εντέλει, με την Θεία Ευχαριστία, όταν η τελευταία
αποτελεί το όχημα της συνειδητής επιθυμίας μας για την εν Θεώ εαυτότητά
μας. Γι’ αυτό και η ένωση μεταξύ Χριστού και ανθρώπου, είναι, όπως το
λέγει ο Νικόλαος Καβάσιλας μεγαλύτερη από κάθε γήινη ένωση («ὑπὲρ πᾶσαν
ἕνωσιν», Περὶ τῆς ἐν Χριστῷ Ζωῆς, Α, 5-7) και καμμιά ανθρώπινη
λέξη δεν μπορεί να την εκφράσει – ούτε η «φιλία», ούτε η «συνάφεια»,
ούτε ο «γάμος», ούτε η σύναψη η ίδια των μελών του σώματος με την κεφαλή
– διότι, εάν τα δύο τελευταία διαιρεθούν αφανίζονται και ο άνθρωπος
πεθαίνει, ενώ και όταν ο άνθρωπος πεθάνει τίποτα δεν τον χωρίζει από τον
Θεό. Προχωρεί μάλιστα ακόμη περισσότερο ο μεγάλος αυτός θεολόγος: με τί
μπορεί να ενωθεί κανείς πιο απόλυτα, ερωτά, παρά με τον ίδιο του τον
εαυτό; Αλλά όμως, επιλέγει, και αυτή ακόμη η αυτονόητα ισχυρότερη πάντων
ένωση είναι πιό αδύναμη από την ένωση με τον Χριστό. Ο άνθρωπος του
Θεού «συνῆπται τῷ Σωτῆρι μᾶλλον ἢ ἑαυτῷ· φιλεῖ γὰρ ἐκεῖνον μᾶλλον ἢ
ἑαυτόν». Ως πεμπτουσία λοιπόν του ανθρώπινου εαυτού , δια της
Ευχαριστιακής κοινωνίας, ο Χριστός γίνεται, στην κυριολεξία τα πάντα για
τον άνθρωπο, συμπλέκεται με το είναι του, δεν υπάρχει τίποτα
χρειαζόμενο στον άνθρωπο, το οποίο Αυτός δεν παρέχει, αφού, κατά τον
Καβάσιλα, «καὶ γεννᾶ γὰρ καὶ αὔξει καὶ τρέφει, καὶ φῶς ἐστι καὶ πνοή,
καὶ πλάττει μὲν αὐτοῖς ὀφθαλμὸν ἑαυτῷ, φωτίζει δὲ ἑαυτῷ πάλιν, παρέχει
δὲ ὁρᾶν ἑαυτόν. Καὶ τροφεὺς ὢν καὶ τροφή ἐστι, καὶ αὐτὸς μὲν ἐστὶν ὁ
παρέχων τὸν ἄρτον τῆς ζωῆς, αὐτός δέ ἐστιν ὃ παρέχει· καὶ ζωή μέν ἐστιν
ζῶσιν, ἀναπνέουσι δὲ μύρον, ἰμάτιον δὲ ἐνδύσασθαι βουλομένοις. Καὶ μὴν
αὐτός μέν ἐστιν ὣ δυνάμεθα βαδίζειν, αὐτός δέ ἐστιν ἡ ὁδός, καὶ πρός γε
ὅτι τὸ κατάλυμα τῆς ὁδοῦ καὶ τὸ πέρας. Μέλη ἐσμέν, ἐκεῖνος κεφαλή·
ἀγωνίζεσθαι δέον συναγωνίζεται, εὐδοκιμοῦσιν ἀγωνοθέτης ἐστι· νικῶμεν,
στέφανος ἐκεῖνος εὐθύς.» (ο.π. παρ.8)
Θέλω να πω δηλαδή, πως στα πλαίσια της Ορθόδοξης θεολογίας η
Ευχαριστία δεν έχει καθόλου χαρακτήρα συμβολικό ή μεταφορικό, ή κάτι
παρεμφερές – πρόκειται για μετοχή πραγματική και οντολογική στο ίδιο το
θεωμένο, λόγω της υποστατικής ένωσης με την Θεία φύση του Χριστού,
ανθρώπινο σώμα του Χριστού, το οποίο υπάρχει με τον τρόπον υπάρξεως της
πρώτης και είναι πλήρες των ακτίστων ενεργειών της. Στην απαστράπτουσα
ποιητική θεολογική γλώσσα του αγίου Συμεώνος του Νέου Θεολόγου,
συνοψίζονται πολλά ανάλογα πατερικά κείμενα:
«Σῶμα γὰρ τὸ σόν, τὸ ἄχραντον καὶ θεῖον, ἀστράπτει ὅλον πυρὶ θεότητός σου, ἀναφυραθὲν καὶ συμμιγὲν ἀρρήτως· τοῦτο οὒν καμοὶ ἐδωρήσω, Θεέ μου· τὸ γὰρ ρυπαρὸν καὶ φθαρτὸν τοῦτο σκῆνος τῷ παναχράντῳ ἑνωθὲν σώματί σου καὶ μιγὲν τὸ αἷμα μου τῷ αἵματί σου ἡνώθην, οἶδα, καὶ τῇ θεότητί σου, καὶ γέγονα σὸν καθαρώτατον σῶμα, μέλος ἔκλάμπον, μέλος ἅγιον ὄντως, μέλος τηλαυγὲς καὶ διαυγὲς καὶ λάμπον» (Τῶν θείων ὕμνων οἱ ἔρωτες, SC 156, 176-178).
Η θεολογική λοιπόν παράδοση είδε εξαρχής την Θεία κοινωνία ως «φάρμακον ἀθανασίας, ἀντίδοτον τοῦ μὴ ἀποθανεῖν, ἀλλὰ ζῆν ἐν Θεῷ διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ, καθαρτήριον ἀλεξίκακον» (Ἰγνατίου Θεοφόρου, Πρὸς Ἐφεσίους, PG5, 753B-756A) – να διώκει ασθένειες ψυχής και σώματος, όχι να προκαλεί. Για να γίνει αυτό περισσότερο κατανοητό πρέπει να εφαρμόσουμε και στην Ευχαριστιακή ενσάρκωση του Λόγου, την θεολογική έννοια της μεταβολής του τρόπου της υπάρξεως – «μεταβαλῶν τῷ Πνεύματί σου τῷ Ἁγίῳ», είναι η καθαγιαστική ρήση της Λειτουργίας του Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Δεν πρόκειται, πράγματι για μετουσίωση· ο Ζουμπουλάκης έχει κατά το ήμισυ δίκαιο. Η ουσία των προσφερθέντων υλικών στοιχείων, όπως ακριβώς και η ανθρώπινη φύση του Χριστού, παραμένει αναλλοίωτη – και οφείλει να παραμείνει αναλλοίωτη, διότι αλλιώς θα ήταν ωσάν ο Θεός να μετανοεί για το είδος των όντων που έπλασε και να ζητά να αφανίσει ή αλλοιώσει την φύση τους. Ωστόσο, η κτιστή αυτή ύλη υπάρχει πλέον, εν αγίω Πνεύματι, ελεύθερη από τα κτιστά της όρια, δηλαδή υπάρχει με τον τρόπο υπάρξεως της άκτιστης φύσης, «ἐνεργουμένη καὶ ἐνεργοῦσα ὑπὲρ τὸν ἑαυτῆς θεσμόν», πλήρης της χάριτος του θεωμένου σώματος του Χριστού. Τούτο σημαίνει πως τα Τίμια Δώρα, ακόμη και αν υποστούν εξωτερική φθορά (όπως, για παράδειγμα, η μούχλα) ή αναμιχθούν αθελήτως (ή και, υποθετικά, κακοβούλως) με ιούς και μικρόβια, η παρούσα χάρις δεν επιτρέπει να καταστούν επιβλαβή για την υγεία του πιστού, ακριβώς διότι, όπως πάλι ο Συμεών ο Νέος θεολόγος επέμενε, αποτελούν ήδη πραγματικότητα και παρουσία της Βασιλείας του Θεού (πρβλ. τα λόγια του Χριστού «κἂν θανάσιμόν τι πίωσιν οὐ μὴ αὐτοὺς βλάψει», Μαρκ. 16,18).
«Σῶμα γὰρ τὸ σόν, τὸ ἄχραντον καὶ θεῖον, ἀστράπτει ὅλον πυρὶ θεότητός σου, ἀναφυραθὲν καὶ συμμιγὲν ἀρρήτως· τοῦτο οὒν καμοὶ ἐδωρήσω, Θεέ μου· τὸ γὰρ ρυπαρὸν καὶ φθαρτὸν τοῦτο σκῆνος τῷ παναχράντῳ ἑνωθὲν σώματί σου καὶ μιγὲν τὸ αἷμα μου τῷ αἵματί σου ἡνώθην, οἶδα, καὶ τῇ θεότητί σου, καὶ γέγονα σὸν καθαρώτατον σῶμα, μέλος ἔκλάμπον, μέλος ἅγιον ὄντως, μέλος τηλαυγὲς καὶ διαυγὲς καὶ λάμπον» (Τῶν θείων ὕμνων οἱ ἔρωτες, SC 156, 176-178).
Η θεολογική λοιπόν παράδοση είδε εξαρχής την Θεία κοινωνία ως «φάρμακον ἀθανασίας, ἀντίδοτον τοῦ μὴ ἀποθανεῖν, ἀλλὰ ζῆν ἐν Θεῷ διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ, καθαρτήριον ἀλεξίκακον» (Ἰγνατίου Θεοφόρου, Πρὸς Ἐφεσίους, PG5, 753B-756A) – να διώκει ασθένειες ψυχής και σώματος, όχι να προκαλεί. Για να γίνει αυτό περισσότερο κατανοητό πρέπει να εφαρμόσουμε και στην Ευχαριστιακή ενσάρκωση του Λόγου, την θεολογική έννοια της μεταβολής του τρόπου της υπάρξεως – «μεταβαλῶν τῷ Πνεύματί σου τῷ Ἁγίῳ», είναι η καθαγιαστική ρήση της Λειτουργίας του Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Δεν πρόκειται, πράγματι για μετουσίωση· ο Ζουμπουλάκης έχει κατά το ήμισυ δίκαιο. Η ουσία των προσφερθέντων υλικών στοιχείων, όπως ακριβώς και η ανθρώπινη φύση του Χριστού, παραμένει αναλλοίωτη – και οφείλει να παραμείνει αναλλοίωτη, διότι αλλιώς θα ήταν ωσάν ο Θεός να μετανοεί για το είδος των όντων που έπλασε και να ζητά να αφανίσει ή αλλοιώσει την φύση τους. Ωστόσο, η κτιστή αυτή ύλη υπάρχει πλέον, εν αγίω Πνεύματι, ελεύθερη από τα κτιστά της όρια, δηλαδή υπάρχει με τον τρόπο υπάρξεως της άκτιστης φύσης, «ἐνεργουμένη καὶ ἐνεργοῦσα ὑπὲρ τὸν ἑαυτῆς θεσμόν», πλήρης της χάριτος του θεωμένου σώματος του Χριστού. Τούτο σημαίνει πως τα Τίμια Δώρα, ακόμη και αν υποστούν εξωτερική φθορά (όπως, για παράδειγμα, η μούχλα) ή αναμιχθούν αθελήτως (ή και, υποθετικά, κακοβούλως) με ιούς και μικρόβια, η παρούσα χάρις δεν επιτρέπει να καταστούν επιβλαβή για την υγεία του πιστού, ακριβώς διότι, όπως πάλι ο Συμεών ο Νέος θεολόγος επέμενε, αποτελούν ήδη πραγματικότητα και παρουσία της Βασιλείας του Θεού (πρβλ. τα λόγια του Χριστού «κἂν θανάσιμόν τι πίωσιν οὐ μὴ αὐτοὺς βλάψει», Μαρκ. 16,18).
Ανέφερα το τίμιο όνομα της «Βασιλείας τοῦ Θεοῦ» και αμέσως ανεδύθη το
μείζον χαρακτηριστικό της όλης αυτής παγκόσμιας πλέον συμφοράς, για το
οποίο κανείς σχεδόν δεν μιλά: πρόκειται ίσως για την πρώτη τέτοια
συμφορά που αντιμετωπίζεται με τις Εκκλησίες και τα παντοειδή ιερά,
κλειστά. Στο σούπερ μάρκετ μπορεί κανείς να παραμείνει για ώρα, έστω σε
απόσταση από τον άλλον (που ξαφνικά έγινε επιθετικά σχεδόν εχθρικός), η
εκκλησιαστική όμως κοινότητα δεν έχει δικαίωμα να συναχθεί, έστω με τους
όρους των συνάξεων των υπερκαταστημάτων. Οι έξι λόγοι για τους οποίους
κανείς μπορεί να βγαίνει από το σπίτι του δεν περιλαμβάνουν την ανάγκη
της απευθείας αναφοράς της κοινότητας στον Πατέρα (του οποίου ωστόσο η
νοσταλγία προβάλλεται στο πρόσωπο του ηγέτη και των «ειδικών»). Είναι
τόσο δε αυτονόητη αυτή η απαγόρευση, μαζί με τις ψυχαγωγικές,
καλλιτεχνικές και πολιτικές συνάξεις, και της λατρεύουσας κοινότητας –
άλλωστε ακούσαμε κατά κόρον αυτές τις μέρες πως η «θρησκεία» είναι
«εσωτερική υπόθεση», τη στιγμή που το Χριστιανικό γεγονός είναι απολύτως
και πρωτίστως, ακριβώς κοινότητα λατρείας – που θα έλεγε κανείς πως,
από την άποψη αυτή, εκείνο που θα παραμείνει καινοφανές και
αξιομνημόνευτο όταν η συμφορά κοπάσει, θα είναι ακριβώς αυτό το νέο
σύστημα αυταπόδεικτης ιεράρχησης αξιών και πραγμάτων, όπου η αυτονόητη
σε άλλες εποχές κοινή επικλητική αναφορά στον Θεό, τον δυνάμενον σώζειν,
δεν ανήκει πια στους πρωτίστως αναγνωρίσιμους φορείς αυτοσυνειδησίας
(αλλά και σωτηρίας ή νοηματοδοσίας) των κοινωνιών, στη στιγμή της
μεγάλης κρίσης. Τα πνευματικά μέσα της αντιμετώπισης της τελευταίας, τα
Μυστήρια και οι Ευαγγελικές αρετές, τίθενται εμφανώς σε παρένθεση, δεν
εκπηγάζουν πλέον γνήσια ελπίδα θεραπείας, προστασίας και βοήθειας, άξιας
να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Η υπόθεση του Θεού λειτουργεί μόνον «ιδιωτικά»
και à la carte, μέσα σε αυτό το αυτονόητο πλαίσιο μιας κλεισμένης στα
δεδομένα της κτιστότητας θεώρησης του ανθρώπου, σε αντίθεση προς την
παραπάνω ανοικτή προς το επέκεινα θεώρηση – και αυτό αποτελεί μέρος
αυτού που αποκαλώ Βελούδινο Ολοκληρωτισμό σε υπό έκδοση βιβλίο μου.
Συνεπώς, για να επιστρέψουμε, το Θείο επέκεινα ζη (τι απόλυτη και εξαίσια και μοναδική ευτυχία!) ανάμεσά μας και ο άρτος και ο οίνος έχουν μεταβληθεί όντως και απολύτως σε σώμα και αίμα Χριστού. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως η Εκκλησία δεν συγκαταβαίνει και στην ολιγοπιστία κάποιων παιδιών της, ειδικά μάλιστα σε καιρούς δύσκολους, αντί να την καταδικάζει απλώς – και αυτή υπήρξε και η πρακτική του Χριστού άλλωστε. Έτσι, πράγματι στην Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου στο Essex της Αγγλίας, και συγκαταβαίνοντας σε παραγγελίες των αρχών, αλλά και κάποιους λογισμούς προσερχομένων, εφαρμόσθηκε επί έτη η πρακτική της ανέπαφης Θείας Κοινωνίας, από συγκατάβαση ακριβώς στην ανθρώπινη αδυναμία και όχι λόγω ύπαρξης μια διαφορετικής θεολογικής προσέγγισης. Τέτοιας υφής είναι και η πολυσυζητηθείσα τελευταίως πρόταση του Αγίου Νικοδήμου, για να οικονομήσει κάποιους αδύναμους στην πίστη κληρικούς και λαϊκούς και μόνο προς καιρόν. Το να είναι καταρχήν κανείς ολιγόπιστος ή και ημίπιστος, εφ’ όσον επιθυμεί να παραμείνει στον χώρο της Εκκλησίας, δεν αποτελεί οπωσδήποτε λόγον ελέγχου αλλά βοηθείας και οικονομίας, άχρι καιρού…
Μέχρι δηλαδή να ανακαλύψει τον Χριστό με τον τρόπο του Νέου Θεολόγου και του Καβάσιλα…
Συνεπώς, για να επιστρέψουμε, το Θείο επέκεινα ζη (τι απόλυτη και εξαίσια και μοναδική ευτυχία!) ανάμεσά μας και ο άρτος και ο οίνος έχουν μεταβληθεί όντως και απολύτως σε σώμα και αίμα Χριστού. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως η Εκκλησία δεν συγκαταβαίνει και στην ολιγοπιστία κάποιων παιδιών της, ειδικά μάλιστα σε καιρούς δύσκολους, αντί να την καταδικάζει απλώς – και αυτή υπήρξε και η πρακτική του Χριστού άλλωστε. Έτσι, πράγματι στην Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου στο Essex της Αγγλίας, και συγκαταβαίνοντας σε παραγγελίες των αρχών, αλλά και κάποιους λογισμούς προσερχομένων, εφαρμόσθηκε επί έτη η πρακτική της ανέπαφης Θείας Κοινωνίας, από συγκατάβαση ακριβώς στην ανθρώπινη αδυναμία και όχι λόγω ύπαρξης μια διαφορετικής θεολογικής προσέγγισης. Τέτοιας υφής είναι και η πολυσυζητηθείσα τελευταίως πρόταση του Αγίου Νικοδήμου, για να οικονομήσει κάποιους αδύναμους στην πίστη κληρικούς και λαϊκούς και μόνο προς καιρόν. Το να είναι καταρχήν κανείς ολιγόπιστος ή και ημίπιστος, εφ’ όσον επιθυμεί να παραμείνει στον χώρο της Εκκλησίας, δεν αποτελεί οπωσδήποτε λόγον ελέγχου αλλά βοηθείας και οικονομίας, άχρι καιρού…
Μέχρι δηλαδή να ανακαλύψει τον Χριστό με τον τρόπο του Νέου Θεολόγου και του Καβάσιλα…
Ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος είναι Καθηγητής της Δογματικής στην
Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης, Επισκέπτης Καθηγητής στο
Ορθόδοξο Ινστιτούτο του Cambridge και Ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του
Winchester.
πηγή: ΑντίφωνοΜΝΗΣΘΗΤΙ ΚΥΡΙΕ
Ιερα Μονή Κουτλουμουσίου
Ιερομ. Χρυσόστομος Κουτλουμουσιανός
Στη ομίχλη των καιρών, με
αέρα μολυσμένο από εμφανείς και αφανείς ιούς, η ανάγκη της πίστης και της θεϊκής
βοήθειας είναι ιδιαίτερα αισθητή. Τούτο επικαλείται συνεχώς η θεία λατρεία και
οι προσευχές της Εκκλησίας. Μάλιστα η μεγαλοπρεπής λειτουργία του Μεγάλου
Βασιλείου, η τελούμενη τις Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής, με τις εκτενείς ευχές
της μοιάζει σαν ένας αετός που σκεπάζει κάτω από τη σκιά των πτερύγων του την
οικουμένη ολόκληρη.
CORONAVIRUS AND THE CHURCH INTERVIEW WITH HIEROTHEOS, METROPOLITAN OF NAFPAKTOS AND ST. VLASIOS
PLAGUE AND PIETY
…more
detailed prescriptions from … bishops, and energetic execution of these
directives by both clergy and laity, will help limit the spread of
COVID-19 through the Coronavirus. It may also dispel some of the
lingering public suspicion about the Church’s alleged indifference to
science.
THE STATE IS PREPARING THE EASTER AT HOME PROJECT - VOLODYMYR ZELENSKYY
25 March 2020 - 17:16
President
of Ukraine Volodymyr Zelenskyy had a conversation with the heads of
churches about the safety of Easter celebration and holding worship
services given the spread of COVID-19. He told this to the RSA heads and
mayors of the regional centers during the conference call.
ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ ΔΑΝΙΗΛ: ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ ΜΕ ΘΕΤΙΚΟ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΟ ΤΡΟΠΟ
Η Παναγία
μπορεί να μας προσφέρει μεγάλη βοήθεια αυτή την εποχή που πρέπει να
μείνουμε στο σπίτι, δήλωσε χθες ο Πατριάρχης Ρουμανίας κ.κ. Δανιήλ στο
κήρυγμά του με αφορμή την εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου,
τονίζοντας ότι είναι μια ευκαιρία να ενισχύσουμε την πίστη και την
προσευχή μας.
Τετάρτη 25 Μαρτίου 2020
ROMANIAN FAITHFUL TO JOINTLY PRAY FROM THEIR HOMES DAILY AT NOON
The
Chancellery of the Holy Synod has announced a new program of prayer in
the context of the coronavirus pandemic, beginning March 25, on the
feast of the Annunciation, calling upon all faithful to join one another
in common prayer daily at noon, each from his own home, while church
and monastery bells ring out throughout the country.
PATRIARCH DANIEL URGES BELIEVERS TO LOOK AFTER MENTAL HEALTH AMID CORONAVIRUS OUTBREAK. MOTHER OF GOD IS OF GREAT HELP
His
Beatitude Patriarch Daniel Wednesday celebrated the Divine Liturgy at
the St George chapel of his patriarchal residence in Bucharest to mark
the feast of the Annunciation.
H ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ
Κεκλεισμένων των θυρών, χωρίς πιστούς, ο Πατριάρχης Θεόδωρος προσευχήθηκε στις 24 Μαρτίου το απόγευμα στο ναό του Ευαγγελισμού της Αλεξάνδρειας, για τη μεγάλη εθνική και θρησκευτική εορτή της 25ης Μαρτίου, ζητώντας από την Παναγία, να σώσει το γένος των ανθρώπων από την πανδημία του κορονοϊού.
METROPOLITAN EPIPHANIUS PRAYED FOR END TO THE EPIDEMIC
Пресслужба Київської Митрополії Української Православної Церкви (ПЦУ)
Митрополит Епіфаній помолився за припинення епідемії
THE POPES PRAYER AT NOON
The Pope’s prayer at noon
Pope
Francis invites Christians across the world to join him and pray the
‘Our Father’ amid the global crisis triggered by the Covid-19
coronavirus pandemic.
By Vatican News
“Dear brothers and sisters,” Pope Francis said, “today we have
gathered together, all the Christians of the world, to pray together the
Our Father, the prayer that Jesus taught us.”
The Pope’s invitation to join him in prayer was livestreamed at
midday, Rome time, from the Library of the Apostolic Palace in the
Vatican.
This is his prayer:
“As trustful children we turn to the Father. We do it every day,
several times a day; but right now we wish to beg mercy for mankind, so
sorely tried by the coronavirus pandemic. And we do this together,
Christians of every Church and Community, of every tradition, of every
age, language and nation.
We pray for the sick and their families; for health workers and
those who help them; for the authorities, law enforcement agencies and
volunteers; for the ministers of our communities.
Today many of us celebrate the Incarnation of the Word in the womb
of the Virgin Mary, when her humble and total “Behold” reflected the
“Behold” of the Son of God. We too entrust ourselves, with full
confidence, to the hands of God, and with one heart and one soul we
pray:
"Our Father..."Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΥ ΓΙΑ ΚΟΙΝΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος ανταποκρίθηκε στην έκκληση του
Πάπα Φραγκίσκου για κοινή προσευχή σήμερα, Τετάρτη 25 Μαρτίου 2020, το
μεσημέρι κι έτσι μαζί με κληρικούς της Πατριαρχικής Αυλής, στο
Πατριαρχικό Παρεκκλήσιο του Αγίου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου, είπε το
“Πάτερ ημών” για την σωτηρία του πλανήτη από την πανδημία του κορωνοϊού.
Τρίτη 24 Μαρτίου 2020
«ΤΟ ΚΑΘΕ ΣΠΙΤΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ»
Σε
εγκύκλιο σημείωμά του με αφορμή τον κορωνοϊό ο Σεβασμιώτατος
Μητροπολίτης Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου κ. Ανδρέας αναφέρει:
«Ο πειρασμός και αυτή η δοκιμασία του κορωνοϊού, επιβάλλει εγρήγορση
κατ’ άμφω, σωματική και πνευματική, αλλά και ιδιαίτερο σεβασμό στη νέα
κατάσταση, που προϋποθέτει, περισσότερο από ποτέ, κοινωνική συνοχή και
αγιοπνευματική αλληλεγγύη. Στην επίγεια αυτή μάχη, η κατ’ οίκον προσευχή
μας εισακούεται ιδιαιτέρως».
ОБРЪЩЕНИЕ на Негово Светейшество Българския патриарх Неофит
Обръщение на Негово Светейшество Българския патриарх Неофит по повод пандемията с коронавируса
ОБИЧНИ В ГОСПОДА ЧЕДА НА СВЕТАТА НИ ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА, БРАТЯ И СЕСТРИ, СКЪПИ СЪНАРОДНИЦИ,
STATEMENT OF THE THREE MAJOR COMMUNITIES FOR THE CHURCH OF THE HOLY SEPULCHRE REGARDING COVID-19
Πατριαρχείον Ιεροσολύμων
STATEMENT OF THE THREE MAJOR COMMUNITIES FOR THE CHURCH OF THE HOLY SEPULCHRE REGARDING COVID-19
ARCHBISHOPS AND BISHOPS: STAY AT HOME BUT CONTINUE TO PRAY, TO LOVE, TO CARE FOR THE VULNERABLE
Δευτέρα 23 Μαρτίου 2020
Окръжно писмо на Св. Синод за прибавянето в богослуженията на молитви при епидемия от заразна болест
Във
връзка с епидемиологичната обстановка в страната и опасността от
заразяване с коронавирус - COVID-19, в богослуженията, по решение на Св.
Синод на БПЦ-БП, да бъдат добавени специалните молитви при зарази и
епидемии от особено заразни и смъртоносни болести:
SERBIA PATRIARCHATE ΟΝ ΤΗΕ HOLY COMMUNION AND COVID 19
From the Office of the Holy Synod of Bishops
23. March 2020 - 18:44
Communique of the Holy Synod of Bishops of the Serbian Orthodox Church
On
the third week of Great Lent (Sunday of the Veneration of the Holy
Cross) the Divine Liturgy was served in all churches of the Serbian
Orthodox Church, in compliance with all instructions being required for
protection from the COVID-19 virus (no more than five people inside the
church, the faithful standing in front and on the side of the church to
practice social distancing, etc.). However, uninvited guests from
well-known anti-church and anti-Serbian circles appeared, and as a
result their media and the media partial to them began an orchestrated
and slanderous chase against the Serbian Orthodox Church.
«Ο,ΤΙ ΚΑΙ ΑΝ ΣΥΜΒΕΙ, ΕΜΕΙΣ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ ΜΕΙΝΟΥΜΕ ΣΤΑΘΕΡΟΙ»
«Δεν
είναι ανάγκη να σας πω ότι αντιμετωπίζουμε δύσκολους και απαιτητικούς
καιρούς. Οι άδειοι δρόμοι και οι άδειες καρδιές των ανθρώπων το
μαρτυρούν. Είναι, ωστόσο, επίσης ο καιρός που εμείς, ως κλήρος,
οφείλουμε να αρθούμε στο ύψος της κλήσεώς μας ως διάκονοι και ιερείς του
Θεού» τονίζει σε μήνυμά του προς το λαό και τους ιερείς, με αφορμή την
πανδημία του κορωνοϊού, ο Αρχιεπίσκοπος Θυατείρων και Μεγάλης Βρεταννίας
κ. Νικήτας.
SHAME OR LOVE IN THE AGE OF PANDEMIC
Public Orthodoxy
When Archbishop Elpidophoros submitted an encyclical
regarding COVID-19 to his faithful on behalf of the Holy Synod of the Greek
Orthodox Archdiocese of America, what I found more scandalous and tragic than
the pandemic itself was the judgmental and self-righteous voice from so many
“faithful” (both clergy/hierarchs and laity) who spoke against those who were
afraid to approach the chalice because of fear of catching a disease or
spreading it.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ: ΑΠΟ ΤΑ ΠΕΡΙΤΥΛΙΓΜΑΤΑ, ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ. ΑΠΟ ΤΟ ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ ΣΤΟ ΕΙΝΑΙ
ΕΓΚΥΚΛΙΟΝ
ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ἀπό
τά περιτυλίγματα, στήν οὐσία.
Ἀπό
τό “ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ” στό “ΕΙΝΑΙ”.
NEW MEASURES REGARDING CHURCH SERVICES AND SOCIAL ACTIVITIES
Based
on the Military Ordinance no. 1 of March 17, 2020, and the Military
Ordinance 2 of March 21, 2020, which established successive measures to
limit the freedom of movement and assembly of citizens, which also
affects the public religious life of the believers, following the
consultation with the Ministry of Internal Affairs on March 22, 2020, we
convey to you the following:
ΦΩΚΙΔΟΣ ΘΕΟΚΤΙΣΤΟΣ: Ο ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΝΩΛΗ ΤΟΥ 1828 ΕΚΛΕΙΣΕ ΔΙΑ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥΣ ΝΑΟΥΣ.
Αγαπητά μου παιδιά, με πόνο ψυχής βιώνω και παρακολουθώ τα
όσα διαδραματίζονται στην Πατρίδα μας, αλλά και παγκοσμίως. Μια δοκιμασία που
έχουμε να δούμε στη χώρα μας από την εποχή του Καποδίστρια, ο οποίος παρά το
ότι ήταν ένας συνειδητός χριστιανός, κλήθηκε να λάβει μέτρα προστασίας για
τη χώρα μας το 1828 από την πανώλη και μάλιστα έκλεισε τις εκκλησίες για
αόριστο χρόνο.
Κυριακή 22 Μαρτίου 2020
MΕΤΑΦΥΣΙΚΗ ΑΟΠΛΙΑ
Ο Σωκράτης απευθύνεται στους πολίτες
δικαστές του. Τον έχουν μόλις καταδικάσει να διαλέξει: θάνατο ή εξορία.
Για έναν πολίτη της αρχαίας ελληνικής πόλεως η εξορία (αποπομπή του από
το «πολιτικόν άθλημα αληθείας») είναι κάτι χειρότερο από τον θάνατο. Δεν
έχει νόημα η επιβίωση δίχως την τιμή να είσαι πολίτης.
ΚΑΛΕΣΜΑ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΣΕΡΒΙΑΣ ΓΙΑ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΑ ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ
Να σεβαστούν τα μέτρα πρόληψης που έλαβε η Κυβέρνηση της Σερβίας με σκοπό την αποτροπή της εξάπλωσης του κορωνοϊού, προέτρεψε τους κληρικούς της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Βελιγραδίου και Καρλοβικίου, ο Πατριάρχης Σερβίας κ.κ. Ειρηναίος.
ECUMENICAL PATRIARCH: GOD PROTECTS ALL PEOPLE BY POWER OF HIS CROSS
Ecumenical Patriarch Bartholomew presided over the Divine Liturgy on Sunday, 22 March, at the Patriarchal Cathedral of Saint Georgios. It is the third Sunday of Great Lent, also known as Sunday of the Veneration of the Holy Cross. He wished that God would protect all people by the power of His Cross.
WCC URGES EVERYONE TO PRAY AT HOME
Photo: Albin Hillert/World Council of Churches
WCC general secretary Rev. Dr Olav Fykse Tveit
and the moderator of the WCC Central Committee Dr Agnes Abuom urged
people and churches to give highest priority to “doing whatever we can
do to protect life” and ”ask churches not to have
public services tomorrow as this can become hubs of transmission of the
virus” and to follow strictly the rules and guidelines from authorities
based on WHO guidelines.
ΙΕΡΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ:ΑΓΡΥΠΝΙΕΣ ΚΑΙ ΛΙΤΑΝΕΙΕΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΩΝΟΪΟ
Με
αγρυπνία στην Παναγία μας και λιτανείες ζήτησε η Ιερά Κοινότητα από τις
Αγιορείτικες Μονές να αντιμετωπίσουν την πανδημία και να σταθούν δίπλα
στον δοκιμαζόμενο άνθρωπο
Η πανδημία του κορωνοϊού που έχει κλονίσει την ανθρωπότητα θέτοντας
σε δοκιμασία καθημερινά τους λαούς απασχόλησε σύμφωνα με πληροφορίες του
Πρακτορείο Ορθοδοξία, και την Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους ώστε στην
συνεδρίαση της περασμένης Πέμπτης αποφάσισε να αποστείλει επιστολή σε
όλες τις Ιερές Μονές του Άθωνα μέσω της οποίας ανακοινώνει τις αποφάσεις
της για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού με έντονη προσευχή, λιτανείες,
αγρυπνίες.
ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΠΑ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΑΣ
Από το Γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου
Την αδελφική
συμπαράσταση και την αλληλεγγύη του προς τον Ιταλικό λαό, που
δοκιμάζεται, όλως ιδιαιτέρως, από την πανδημία του Κορωνοϊού, εκφράζει ο
Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, με επιστολές του
προς τον Αγιώτατο Πάπα Ρώμης Φραγκίσκο, και προς τον Εξοχότατο Πρόεδρο
της Ιταλικής Δημοκρατίας Sergio Mattarella.
Σάββατο 21 Μαρτίου 2020
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)