Πατριαρχείον Αλεξανδρείας Greek/English
Τους δεκαπέντε (15) Ορθοδόξους εκπροσώπους Αυτοκεφάλων Εκκλησιών και τους δέκα (10) Λουθηρανούς μετέχοντες, Αρχιερείς, Πρεσβυτέρους και λαϊκούς Πανεπιστημιακούς θεολόγους, υπό τους Σεβασμιωτάτους Συμπροέδρους, Μητροπολίτη Κρήνης κ.Κύριλλο και Επίσκοπο κ.Johnn Schneider υπεδέχθη στο Ηγουμενείο της Ι.Μονής, ως εκ προσώπου της ΑΘΜ του Πάπα και Πατριάρχου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ.Θεοδώρου Β’, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πτολεμαΐδος κ.Παντελεήμων, Αρχιγραμματεύς και Μέλος της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Πρεσβυγενούς Πατριαρχείου, πλαισιούμενος από τον Πανοσιολ. Καθηγούμενο, Αρχιμ. κ.Δαμασκηνό Αλαζράι.
Κατόπιν, ελαβε χώρα η έναρξη των εργασιών της Γ’ Συναντήσεως της Ολομελείας της προαναφερθείσης Διεθνούς Μικτής Επιτροπής του Θεολογικού Διαλόγου, κατά την οποία ο Σεβασμιώτατος Πτολεμαϊδος απηύθυνε προς τους μετέχοντας τον ακόλουθο χαιρετισμό του Σεπτού Προκαθημένου της Αλεξανδρινής Εκκλησίας :
«Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Κρήνης κ. Κύριλλε, Θεοφιλέστατε Επίσκοπε Johann Schneider, Συμπρόεδροι της Διεθνούς Μικτής Επιτροπής επί του Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ της Ορθοδόξου Εκκλησίας και της Παγκοσμίου Λουθηρανικής Ομοσπονδίας, Σεβασμιώτατοι άγιοι Αρχιερείς, σεβαστοί Πρεσβύτεροι, αγαπητοί αδελφοί και αδελφαί εν Κυρίω, οι συγκροτούντες την ως άνω Διεθνή Μικτήν Επιτροπήν, Χριστός Ανέστη!
Μετά πολλής χαράς καλωσορίζομεν υμάς, τα μέλη της Διεθνούς Μικτής Επιτροπής επί του Θεολογικού Διαλόγου, εις την έδραν του Παλαίφατον Πατριαρχείου Αλεξανδρίας και πάσης Αφρικής, είς την πρωτεύουσαν της Αιγύπτου, το Κάϊρον, το οποίον εκκλησιαστικώς μετά της περιλαλήτου Πόλεως του Μ. Αλεξάνδρου, συγκροτούν την ενιαίαν Ιεράν Αρχιεπισκοπήν Αλεξανδρείας Περιποιεί τιμήν διά την των Αλεξανδρέων Εκκλησίαν η φιλοξενία και η παρούσα θεολογική διαβούλευσις υμών εις την πολυαιώνιον Ιεράν και Θεοβάδιστον Πατριαρχικήν Μονήν Αγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου Παλαιού Καΐρου, μεταξύ 25ης καί 31ης Μαϊου ε. ε. της Γ´ Συναντήσεως της ΙΗ´ Ολομελείας του σπουδαίου τούτου Διαλόγου, τον οποίον Χάριτι Θείᾳ από ετών διεξάγουν αι Εκκλησίαι ημών προς δόξαν του Ονόματος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Περιποιεί τιμήν λοιπόν διά την καθ΄ ημάς Δευτερόθρονον Αποστολικήν Εκκλησίαν, η επίγνωσις της προσφυγής και της ενσυνειδήτου επιστροφής των ανηκόντων σήμερον εις διαφορετικάς Ομολογίας Χριστιανών εις την «ενιαίαν θεολογικήν πηγήν» των πρώτων Χριστιανικών αιώνων, την Καθέδραν του Αγίου Αποστόλου Μάρκου του Ευαγγελιστού, Φωτιστού και πρώτου Επισκόπου της περιζήλου Αλεξανδρείας. Της μητροπόλεως του αρχαίου κόσμου, κοιτίδος του Χριστιανισμού και δημιουργού Θεολογίας, η οποία οδήγησεν την υπ’ ουρανόν Εκκλησίαν εις οδόν Αληθείας, διά των μεγάλων Πατέρων και Διδασκάλων της Πίστεως, των Αγίων Αρχιεπισκόπων και Παπών, οίτινες εκλέϊσαν τον καθ’ ημάς Αποστολικόν και Πατριαρχικόν Θρόνον, ως του Προέδρου της Α’ Οικουμενικής Συνόδου Αλεξάνδρου Αλεξανδρείας, των υψιπετών θεολόγων και στύλων της αμωμήτου πίστεως ημών Μεγάλων Αθανασίου και Κυρίλλου Αλεξανδρείας, του Ιερομάρτυρος Πάπα Προτερίου, του θεράποντος της αγάπης Ιωάννου του Ελεήμονος και πλήθους Αγίων Αρχιεπισκόπων και Παπών. Ούτοι καθοριστικώς εθεολόγησαν, θυσιαστικώς διεποίμανον και μαρτυρικώς ετελεύθησαν, από των αιχμηρών αιώνων των αιρέσεων και της Αραβικής κατακτήσεως έως και των νεοτέρων χρόνων.
Εν ταυτώ, η διαλογική σύναξις υμών αποτελεί και ευλογίαν δι’άπαντας τους Χριστιανούς του κόσμου, διότι η Αποστολική Καθέδρα της Αλεξάνδρειας, ως ακτινοβόλος πνευματικώς φάρος δισχιλιοστού πολυκυμάντου αλλά αδιακόπου βίουδιά την διάδοσιν του Ευαγγελίου και των δογματικών αληθειών, κατανοεί και θέτει τον διάλογον και την σημασίαν αυτού εις το κέντρον της μαρτυρίας Αυτής διαχρονικώς. Αι θεολογικαί και πνευματικαί παρακαταθήκαι των μεγάλων θεολόγων της Αλεξανδρείας και των πεφωτισμένων ασκητών και μοναχών της Ερήμου της Νιτρίας συνετέλεσαν τα μέγιστα εις την διαμόρφωσιν της θεολογίας της Α´ Οικουμενικής Συνόδου του 325 μ.Χ, της οποίας την 1700ην επέτειον μετά πάσης μεγαλοπρεπείας θα εορτάσῃ ο χριστιανικός κόσμος κατά το προσεχές έτος. Ο εκ των προκατόχων ημών Άγιος Αθανάσιος ο Μέγας, θεολογήσας περί της Ενσαρκώσεως του Λόγου, προώθησεν τοιουτοτρόπως τον διάλογον μεταξύ των φιλοσοφικών τάσεων της εποχής αυτού μετά της θεολογίας και της Εκκλησίας.
Αι σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας μετά των Λουθηρανών θεολόγων ανάγονται εις τον 16ον αιώνα, ότε θεολόγοι της Τυβίγγης και ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Ιερεμίας Β´ ο Τρανός ήρχισαν επίσημον θεολογικόν διάλογον δι᾽ αλληλογραφίας, εις την πρόοδον του οποίου συνέβαλον τα μάλα και οι Προκάτοχοι ημών, Άγιος Κύριλλος Λούκαρις (1572-1638) και Μητροφάνης Κριτόπουλος (1589-1639). Γευόμεθα των καρπών της προεργασίας ταύτης διά της πλέον των 30 ετών συνεχούς κοινής εργασίας της υμετέρας Διεθνούς Θεολογικής Επιτροπής. Ο Πατριαρχικός Θρόνος του Αποστόλου Μάρκου χαίρει μάλιστα διά την συμπερίληψιν και συνεισφοράν αυτής διαχρονικώς εις τον διάλογον τούτον δι’εκπροσώπων, τόσον διά του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γέροντος Ναϊρόμπι κ.Μακαρίου κατά τα περελθόντα έτη, όσον και διά της παρουσίας το γε νυν του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἀξώμης κ. Πέτρου και του Ελλογιμωτάτου Καθηγητού της Ανωτάτης Θεολογικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης κ. Γρηγορίου Λιάντα. Η θεολογική φωνή του καθ’ ημάς παλαιφάτου Πατριαρχείου αποτελεί μαρτυρίαν της Ευχαριστιακής και Αποστολικής ταυτότητος και οντολογίας της Ορθοδοξίας εις την Αφρικανικήν ήπειρον.
Εν τω πνεύματι τούτῳ, χαιρετίζομεν άπαξ έτι τα μέλη της παρούσης Διεθνούς Μικτής Επιτροπής του Θεολογικού Διαλόγου τούτου και μεταφέρομεν εις άπαντες, διά του εκπροσωπούντος την ημών Μετριότητα Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πτολεμαΐδος κ. Παντελεήμονος, Αρχιγραμματέως και Μέλους της περί ημάς Αγίας και Ιεράς Συνόδου, του αόκνως μεριμνήσαντος μετά του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μέμφιδος κ.Νικοδήμου, ἡμετέρου εν Καΐρω Επιτρόπου, του παρ’ ημίν Θεοφιλεστάτου Βοηθού Επισκόπου Ιππώνος κ.Στεφάνου και του Πανοσιολογιωτάτου Καθηγουμένου της φιλοξενούσης υμάς Θεοβαδίστου Πατριαρχικής Μονής Αγίου Γεωργίου, Αρχιμ.κ.Δαμασκηνού Αλαζράι, τον ημέτερον Πασχάλιον χαιρετισμόν και τον Πατριαρχικόν ασπασμόν εν Χριστώ Αναστάντι, ευχόμενοι απόλυτον επιτυχίαν εις τας εργασίας του Διαλόγου διά της Χάριτος του Δομήτορος της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Ως ευ παρέστητε!
†Ο Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής
Θ Ε Ο Δ Ω Ρ Ο Σ Β’
Κατά την αντιφώνησή τους, διαδοχικώς, οι Σεβασμιώτατοι Συμπρόεδροι της Διεθνούς Μικτής Επιτροπής, Μητροπολίτης Κρήνης κ.Κύριλλος και Επίσκοπος κ.Johnn Schneider, εξέφρασαν ευγνώμονες ευχαριστίες προς την ΑΘΜ για την ευγενή και αβραμιαία φιλοξενία στην έδρα του Δευτεροθρόνου Πατριαρχείου, στην Αιγυπτιακή πρωτεύουσα.
Σημειώνεται, ότι οι εργασίες της Γ’ Συναντήσεως της ΙΗ΄ Ολομελείας της Διεθνούς Μικτής Επιτροπής του Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ της Ορθοδόξου Εκκλησίας και της Παγκοσμίου Λουθηρανικής Ομοσπονδίας θα διαρκέσουν έως την προσεχή Παρασκευή, 31η Μαΐου 2024, με ολοήμερες συνεδριάσεις καθημερινώς στην Θεοβάδιστη Πατριαρχική Μονή του Αγίου Γεωργίου Π.Καϊρου
CONVENING OF THE JOINT THEOLOGICAL DIALOGUE COMMISSION BETWEEN THE ORTHODOX CHURCH AND THE LUTHERAN WORLD FEDERATION AT THE SEΕ OF THE PATRIARCHATE OF ALEXANDRIA
With the blessing of His Beatitude Theodoros II, Pope and Patriarch of Alexandria and All Africa, the Second Throne Patriarchate is hosting the meeting of the International Commission of Theological Dialogue between the Orthodox Church and the Lutheran World Federation. In this important meeting, which will last from 24th to 31st May this year, 14 Orthodox and 10 Lutheran representatives, clergy and lay theologians, are participating.
The event acquires special significance, since it is being convened with the paternal wishes and Patriarchal blessings of His Beatitude Pope and Patriarch Theodoros II in the historic Patriarchal See of the Alexandrian Church, in the land of the Nile, cradle of Christianity and creator of Theology through the exalted pioneers and pillars of the right faith, the Great Fathers and Holy Archbishops of Alexandria, through the famous Catechetical School of the Great City, as well as through the vast deserts that gave birth to anchoritism, asceticism and definitively shaped monasticism under heaven and its canons.
It is noted that the official bilateral Dialogue between the Orthodox and Lutherans began about 40 years ago following the initiative and invitation of the Ecumenical Patriarchate to the Lutheran World Federation, with the first joint meeting in 1981 in Espoo, Finland (August 27 – September 4, 1981). The aim of the Commission’s work, as it stated in its first joint communiqué, is: “Dialogue with the ultimate goal of complete communion… A fact which exceeds human expectations when one studies the experiences of previous centuries”. More than 17 meetings followed in various European and Mediterranean cities, where issues of Ecclesiology, Divine Eucharist and Sacraments, among others, were studied and discussed.
Since the year 2019, the Commission has been concerned with the subject of Spirituality, “Holy Spirit, Church and World”, which after the Plenary of 2023 in the city of the Reformation, in Wittenberg, Germany, will be concluded at the Meeting in Cairo. The Declarations-Texts issued at these meetings formed a foundation and point of reference for the ongoing global meeting and dialogue between the two Christian families. The activity of the Holy Spirit during creation, its presence and activity inside and outside of the Church, its emanation and its place during divine worship, the Invocation and liturgical prayer are aspects of the joint Declaration being prepared, especially in view of the anniversary of the completion of 1700 years since the convening of the First Ecumenical Council in Nicaea (325). After completing the theme of the Holy Spirit, the Commission will move on to the question of Synodality.
The official opening ceremony of the deliberations of the international Joint Theological Commission will take place tomorrow, May 24, 2024, at the Church of the God-walked Patriarchal Monastery of St George in Old Cairo.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.