Πέμπτη 1 Μαρτίου 2018

ΑΙΡΕΣΗ ΚΑΙ ΣΧΙΣΜΑ ΣΗΜΕΡΑ


Καθηγητήτου Πανεπιστημίου Graz, Γρηγορίου Λαρεντζάκη- (πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό ΣΥΝΑΞΗ), AMEN

Ἀναγκαιότης ἑρμηνείας τῶν ὅρων αἵρεση καί σχίσμα σήμερα Σήμερα εἶναι ἀναγκαῖον, ὅπως ἐπανεξετασθοῦν πολλοί ὅροι καί χαρακτηρισμοί, οἱ ὁποῖοι χρησιμοποιοῦνται καί κατά τό παρόν καί οἱ ὁποῖοι δημιουργήθηκαν καί ἄρχισαν νά χρησιμοποιοῦνται ἀπό ἐποχές παλαιότερες καί μέ διαφορετικές συνθῆκες, ἤ καί ἀπό ἐποχές πολύ δύσκολες στίς σχέσεις μεταξύ τῶν Ἐκκλησιῶν. Ἐποχές τῶν κρίσεων, τῶν  Δημοσίευση: 28 Φεβ. 18 (12:12) ἐχθροπραξιῶν, τῶν συγκρούσεων, τῆς διακοπῆς τῆς κοινωνίας καί στήν συνέχεια καί τῆς μυστηριακῆς κοινωνίας καί τῆς ὁλικῆς ἀπομονώσεως καί ἀποξενώσεως. 
Ἡ Ἐκκλησία ζεῖ ὅμως ὡς ζωντανός ὀργανισμός διαχρονικά τό χθές τό σήμερα καί τό αὔριον σέ μιά ἀδιάκοπη συνέχεια καί ἔχει καθῆκον νά ἀντιμετωπίζει τίς ἑκάστοτε νέες συνθῆκες καί τά ἑκάστοτε νέα προβλήματα μέ νέες λύσεις καί νέες προοπτικές καί νά ἀνταποκρίνεται στίς ἑκάστοτε νέες ποιμαντικές ἀνάγκες στό συγκεκριμένο χῶρο καί χρόνο. Σήμερα οἱ σχέσεις μεταξύ τῶν Ἐκκλησίῶν, δόξα τῷ Θεῷ, εὑρίσκονται σέ κατάσταση μετανοίας καί πορείας πρός καταλλαγή καί ἑνότητα. Εὑρισκόμεθα ὄχι μόνον στήν περίοδο τοῦ Διαλόγου τῆς Ἀγάπης, ἀλλά καί στήν πορεία τῶν Θεολογικῶν Διαλόγων, μέ πολλά θετικά ἀποτελέσματα. Ὁ δρόμος πρός καταλλαγή εἶναι μή ἀναστρέψιμος. Οἱ Ἐκκλησίες μας ἄκουσαν τήν φωνή τοῦ Πνεύματος τῆς εἰρήνης καί τῆς ἀγάπης καί πορεύονται μέ σκοπό καί μέ σταθερά θέληση γιά νά λύσουν τά προβλήματα, τά ὁποῖα ἀναμένουν ἀκόμη τήν λύση καί ὑπέρβασή των. Γιά τόν λόγο αὐτό οἱ Διάλογοι χρειάζονται στήριξη καί συμπαράσταση καί ὄχι κάθε εἰδους ὑπονόμευση. Ἕνα ἀπό τά προβλήματα εἶναι ἡ ἐπανεξέταση καί ἡ κάθαρση τῶν χρησιμοποιουμένων πολεμικῶν ὅρων. Ἀκριβῶς στό πλαίσιο αὐτό πρέπει νά ἐπανεξετασθοῦν καί οἱ ὅροι αἵρεσις καί σχίσμα καί νά ἐρευνηθεῖ, ἐάν εἶναι δυνατόν οἱ ὅροι αὐτοί νά χρησιμοποιηθοῦν καί νά ἐφαρμοσθοῦν στή σύγχρονη σχέση τῶν χριστιανικῶν Ἐκκλησιῶν. Δέν εἶναι ὑπόθεση μόνον χαρακτηρισμοῦ καί ὀνομασίας, ἀλλά καί θέμα οὐσίας, συμπεριλαμβανομένης καί τῆς ἀποδοχῆς ἤ μή τῶν ἑτεροδόξων Ἐκκλησιῶν ὡς Ἐκκλησίῶν. Ἐπ’ αὐτοῦ ὑπάρχει πληθώρα γνωμῶν καί εἶναι ἀναγκαία μία συνεπής καί ἑνιαία ἀντιμετώπιση τοῦ προβλήματος ἀπό τήν καθόλου Ὀρθοδοξία.