Πέμπτη 25 Μαΐου 2023

H ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΑΡΑΒΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ ΣΕ ΤΖΑΜΙ:ΙΣΤΟΡΙΚΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΑΒΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ

 

 Δρ. Εβίνα Δημητριάδου Μπαντάουι, Αραβολόγος, Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, στο Pro Justitia, τ.4 (2021).

Είναι γεγονός πως ο Καθεδρικός ναός της Αγίας Σοφίας είναι πολυδιάστατης θρησκευτικής σημασίας και ιστορικής αξίας, όχι μόνο για τον χριστιανικό κόσμο, αλλά και για όλη την ανθρωπότητα. Είναι μνημείο που,πέρα από την ιστορικότητά του,ενσαρκώνει και μία δογματική-πνευματική ταυτότητα, ταυτόσημη με τον χριστιανικό, ορθόδοξο κυρίως,κόσμο. 

 Οι ιστορικές πολιτικοθρησκευτικές μεταβολές μέσα από τις οποίες πέρασε αυτό το σπουδαίο μνημείο είναι ικανές,έστω και σήμερα,να το μετατρέψουν σε μία γέφυρα διαθρησκευτικής και διαπολιτισμικής επικοινωνίας επί μονίμου βάσεως, μέσα από τη μόνιμη παρουσία του,συνδυασμένη με αποδοχή και σεβασμό της ιστορικής-δογματικήςτου ιδιότητας και στη συνείδηση της ισλαμικής πλέον κοινωνίαςπου διαδέχτηκε τη βυζαντινήαπό το 1453. Ζώντας ο σύγχρονος άνθρωπος σε μία ιστορική στιγμή που αμαυρώνεταιηπαγκόσμια συνείδηση με την αντίληψη περί σύγκρουσης πολιτισμών και θρησκειών,σε συνδυασμό κυρίωςμε την υποχώρηση της παιδείας, φορέα των κοινών διαχρονικών ανθρωπίνων αξιών,που στόχο έχουννα φέρουν κοντά διαφορετικούς λαούς και θρησκείες,και μέσα στα πλαίσια μιας παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, η οποία επιβαρύνεται μάλιστα και με μία πανδημία που μαστιγώνει αδιακρίτως το σύνολο της οικουμένης, έρχεται η απόφαση του Τούρκου προέδρου Ερντογάν να προσθέσει και άλλη μία δυσκολία στην παγκόσμια προσπάθεια υπέρβασης αυτών των δύσκολων συνθηκών που κυριαρχούν σε όλο τον πλανήτη.Επιπροσθέτως,συνηγορεί σ’αυτό πουσχεδόν όλοι γνωρίζουν, και στη Δύση και στην Ανατολή, το αρνητικό κλίμα μέσα από την έξαρση θρησκευτικής βίας εν ονόματι του Ισλάμ,σε βαθμό που έχει εδραιωθεί πλέον το αίσθημα της ισλαμοφοβίας )(إسلاموفوبيا, μια αντίληψη καιένας όρος που έχει πλέον περάσει και στις γλώσσες του ιδίου του Ισλάμ, όπως πέρασε κάποτε και ο όρος Φιλοσοφία-Φαλσάφα(فلسفة). Η δύσκολη αυτή στιγμή στη σύγχρονη ιστορία του ανθρώπου απαιτεί τη μεταμόρφωση του περιεχομένου αυτής της παγκόσμιας ορολογίας-ισλαμοφοβία-και μάλιστα το βάρος αυτής της προσπάθειας μεταμόρφωσης αφορά κυρίως τον ίδιο τον ισλαμικό κόσμο, αν δικαιούμαστε,ιστορικά τουλάχιστον,να χωρίζουμε την οικουμένη με βάση τη θρησκευτική της ταυτότητα.Ο αντίκτυποςτης πολιτικής απόφασηςτου Τούρκου προέδρου για τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμίστον αραβικό κόσμο,προκάλεσε έντονα αντιμαχόμενα συναισθήματα, αγανάκτησης και θυμού, αποδοχής, απόρριψης και προβληματισμού σε διάφορα επίπεδα. Ιστορικά, είναι γεγονός πως από κοινωνιολογική και ιδεολογική άποψη, ο αραβικός κόσμος πέρα από τη πολυθρησκευτική και πολυδογματική του σύνθεση, χρωματίζεται εξίσου και με πολυιδεολογικό χαρακτήρα που υπερβαίνει μερικές φορές και τη θρησκευτική ταυτότητα. Αντιδράσεις παρουσιάστηκαν αφενός από μέρους των μουσουλμάνων και αφετέρου από μέρους των χριστιανών της αραβικής κοινωνίας, οι οποίοι συμβιώνουν εδώ και μιάμιση περίπου χιλιετία (από το 610μ.Χ.).

Clik

 H ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΑΡΑΒΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ ΣΕ ΤΖΑΜΙ:ΙΣΤΟΡΙΚΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΑΒΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.