Δευτέρα 13 Ιουνίου 2016

TO ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΜΟΣΧΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΑΝΑΒΟΛΗ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ-ΟΛΕΣ ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ


Εθνικός Κήρυκας
Θεοδώρου Καλμούκου
ΒΟΣΤΩΝΗ. Το Πατριαρχείο της Μόσχας επιχειρεί να δυναμιτίσει τη Μεγάλη Σύνοδο με την αρνητικώς διφορούμενη απόφασή του να μην συμμετάσχει εάν δεν συμμετάσχουν και άλλες Εκκλησίες.
Η είδηση αποδίδεται από το «AP» στον Μητροπολίτη Βολοκολάσμκ κ. Ιλαρίωνα. Μέχρι τη στιγμή που γραφόταν το παρόν κείμενο δεν είχε εκδοθεί επίσημο ανακοινωθέν.
Η Εκκλησία της Σερβίας η οποία είχε δηλώσει πριν λίγες μέρες ότι δεν θα συμμετείχε στη Μεγάλη Σύνοδο, άλλαξε στάση και θα συμμετάσχει κανονικά, σύμφωνα με δηλώσεις του Μητροπολίτη Γαλλίας κ. Εμμανουήλ στον «Εθνικό Κήρυκα». Ο Μητροπολίτης κ. Εμμανουήλ είναι επικεφαλής της Επιτροπής η οποία ετοιμάζει το Μήνυμα της Μεγάλης Συνόδου το οποίο θα απευθυνθεί «εις πάντα τα έθνη».
Υπογραμμίζεται ότι οι προετοιμασίες προχωρούν με γοργούς ρυθμούς στο Κολυμπάρι Χανίων Κρήτης για τη σύγκληση της Μεγάλης Συνόδου. Οι Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος αναμένεται να αφιχθεί στην Κρήτη με τα μέλη της αντιπροσωπείας του Οικουμενικού Πατριαρχείου την Τετάρτη 15 Ιουνίου με ειδική πτήση της αεροπορικής εταιρείας «Aegean Airlines». Μαζί του θα είναι και ο Αρχιεπίσκοπος Γέρων Αμερικής κ. Δημήτριος.
Την Κυριακή ο Μητροπολίτης Βολοκολάσμκ κ. Ιλαρίων είπε στο κήρυγμά του στον ναό της Παναγίας της Μόσχας «Χαρά Πάντων των Θλιβομένων» πως «κατά τη διάρκεια των 55 χρόνων της προετοιμασίας της Πανορθόδοξης μιλήσαμε για το γεγονός ότι αυτή πρέπει να είναι ένας παράγοντας ενότητας της Εκκλησίας, και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να προκαλέσει διαίρεση. Αν θεωρούμε ότι η προετοιμασία δεν έχει τελειώσει και ότι ορισμένα θέματα δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί, είναι καλύτερα να αναβληθεί αυτή η Σύνοδος από το να περάσουν γρήγορα, και ιδίως – χωρίς τη συμμετοχή πολλών τοπικών Εκκλησιών. Η Σύνοδος δεν μπορεί να είναι Πανορθόδοξη, αν δεν συμμετέχει μια Τοπική Εκκλησία, και ακόμη περισσότερο, τρεις Τοπικές Εκκλησίες».
Τα παραπάνω λεχθέντα του Μητροπολίτη κ. Ιλαρίωνα, ο οποίος είναι ως γνωστόν ο δεύτερος στο Πατριαρχείο της Μόσχας μετά τον Πατριάρχη κ. Κύριλλο, ήταν προανάκρουσμα της έκβασης της Συνόδου, η οποία είναι αρνητικώς διφορούμενη.
Εν τω μεταξύ, ο Μητροπολίτης Γαλλίας κ. Εμμανουήλ δήλωσε στον «Ε.Κ.» από την Κρήτη, πως «στην Επιτροπή Μηνύματος αυτή τη στιγμή είναι εκπρόσωποι από δέκα Εκκλησίες: Οικουμενικό Πατριαρχείο, Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, Πατριαρχείο Σερβίας, Πατριαρχείο Ρουμανίας, Εκκλησίες Κύπρου, Ελλάδος, Αλβανίας, Πολωνίας, Τσεχίας και Σλοβακίας. Εχουμε την επεξεργασία ενός κειμένου που προτείναμε από την πρώτη μέρα στις 9 του μηνός που άρχισαν οι εργασίες της Επιτροπής». Υπογράμμισε ότι «προχωρούν πολύ καλά οι εργασίες και είναι ιδιαίτερα δημιουργική και καλή η παρουσία και του Μητροπολίτη Μαυροβουνίου κ. Αμφιλοχίου του Πατριαρχείου Σερβίας, οπότε πιστεύω ότι με αυτόν τον τρόπο δείχνουν ότι ήδη αυτή η φάση της προετοιμασίας του Μηνύματος βρίσκεται σε καλό δρόμο».
Στην ερώτηση «τι σας λέγει ο Μητροπολίτης κ. Αμφιλοχίας θα συμμετάσχει τελικά η Εκκλησία της Σερβίας;», είπε «βέβαια θα έλθουν. Είχαν τις αντιρρήσεις τους, εξέφρασαν τις θέσεις τους, τις διατύπωσε και ο ίδιος αλλά στην ομιλία του, όμως, την Κυριακή στη Θεία Λειτουργία που προέστη πραγματικά υποστήριξε με πολλή θέρμη τη Σύνοδο. Μίλησε με πολύ θερμά λόγια για το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τη Μητέρα Εκκλησία όπως είπε, και μίλησε επίσης για τη συμμετοχή όλων των Εκκλησιών σ’ αυτό το ιστορικό γεγονός που είναι η Μεγάλη Σύνοδος, ήταν δηλαδή πολύ θετικός».
Αναφορικά με τη Μόσχα, ο Μητροπολίτης κ. Εμμανουήλ είπε ότι «αυτή τη στιγμή που ομιλούμε συνεδριάζει εκτάκτως η Σύνοδός τους για να αποφασίσουν ποια θα είναι η στάση τους». Τόνισε πως «εκτιμώ ότι δεν θα είναι αρνητική διότι βλέπουν ότι ήδη η πλειοψηφία των Ορθοδόξων τάσσεται υπέρ της συγκλήσεως της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου και νομίζω ότι η Μόσχα δεν θα κλείσει τα μάτια σε μία πραγματικότητα και η απομόνωση δεν θα συμφέρει κανέναν».
Για την Αντιόχεια, ανέφερε ότι «δυστυχώς παρ’ όλη την προσπάθεια για να υπάρξει έστω και την τελευταία στιγμή μία γεφύρωση του χάσματος και της διαφοράς που υπάρχει με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων δεν έχει δυστυχώς καταστεί δυνατό αυτό». Τόνισε επίσης, πως «ο ερχομός, τυχόν, της Εκκλησίας της Ρωσίας ίσως συμπαρασύρει κι άλλους γιατί νομίζω ότι και τα θέματα τα οποία έθεσε το Πατριαρχείο Βουλγαρίας ήταν συνδεδεμένα με τις θέσεις του Πατριαρχείου της Μόσχας».