Παραθέτω σε ελληνική μετάφραση το έξοχο σχόλιο του Σεβ. Αρχιεπισκόπου Τσέρνιχιφ κ. Ευστρατίου, Εκπροσώπου της Ιεράς Μητροπόλεως Κιέβου της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας, με αφορμή το νέο αντικανονικό ολίσθημα της Ρωσικής Εκκλησίας με τη διακοπή του μνημοσύνου του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.
What Moscow Patriarch Kirill did today, ceasing to commemorate in Diptych the Primate of the Church of Greece, Archbishop Ieronymos, is yet another clear evidence of the practice of neglecting canons deeply rooted in the modern Moscow Patriarchate.
Declaring that the Russian Orthodox Church will communicate only with those hierarchs of the Church of Greece who will not have communion with the OCU, the Moscow Patriarchate hopes to provoke another division - now in Greece.
In the same way that the ROC previously divided:
- Ukrainian Church in 1992;
- The Georgian Church in the early 1990s, in fact creating and supporting separatist rebellions in Abkhazia and the Tskhinvali region;
- The Estonian Apostolic Orthodox Church, trying to hold on the power, forcibly appropriated during the Soviet occupation;
- The Church in Moldova, trying to further maintain the same uncanonically appropriated power over part of the Romanian Patriarchate;
- The Church in America, where it simultaneously retains its direct jurisdiction (“patriarchal parishes”) and the “Russian Orthodox Church Abroad”, and recognizes the Orthodox Church of America as autocephalous, and recognizes the jurisdiction of other Local Churches;
- all Orthodoxy, having tried to disrupt the Holy and Great Council on Crete in 2016.
Today, the Moscow Patriarchate has attached to itself a fragment of the Archdiocese of the parishes of the Russian tradition in Europe. Unable to take over the entire Archdiocese, Moscow deliberately divided it.
“War is peace.” Orwell
"The division is an affirmation of unity." p. Kirill
On the photo: the former hierarch of the Ecumenical Patriarchate John (Renneteau) received “a gratitude” for the division of the Archdiocese, a fragment of which he brought to the Moscow Patriarchate.
«Ο πόλεμος είναι ειρήνη» (Τζωρτζ Όργουελ, «1984»)
«Η διαίρεση είναι μια επιβεβαίωση της ενότητας» (Πατριάρχης Κύριλλος, 2019)
Αυτό που έπραξε σήμερα ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος, ο οποίος διέκοψε τη μνημόνευση στα Δίπτυχα του Προκαθημένου της Εκκλησίας της Ελλάδος, Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, αποτελεί ακόμη μια σαφή απόδειξη της πρακτικής της περιφρόνησης των Κανόνων, η οποία έχει ριζώσει βαθιά στο σημερινό Πατριαρχείο της Μόσχας.
Δηλώνοντας ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία θα έχει κοινωνία μόνο με εκείνους τους Ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος που δεν θα έχουν κοινωνία με την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, το Πατριαρχείο της Μόσχας ελπίζει να προκαλέσει ένα ακόμη σχίσμα, αυτή τη φορά στην Ελλάδα.
Με τον ίδιο τρόπο η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία στο παρελθόν προκάλεσε σχίσματα και διαιρέσεις:
1. Στην Εκκλησία της Ουκρανίας, το 1992.
2. Στην Εκκλησία της Γεωργίας, στις αρχές της δεκαετίας του 1990, δημιουργώντας και υποστηρίζοντας στην πράξη τις αυτονομιστικές εξεγέρσεις στην Αμπχαζία και στην περιοχή του Τσχινβάλι.
3. Στην Αποστολική Ορθόδοξη Εκκλησία της Εσθονίας, προσπαθώντας να διατηρήσει σε αυτήν την εξουσία που διά της βίας είχε επιβάλει κατά τη Σοβιετική κατοχή της χώρας.
4. Στην Εκκλησία της Μολδαβίας, προσπαθώντας να διατηρήσει με τον ίδιο αντικανονικό τρόπο την εξουσία σε κανονικό έδαφος του Πατριαρχείου της Ρουμανίας.
5. Στην Εκκλησία στην Αμερική, όπου ταυτόχρονα διατηρεί τις απευθείας υπαγόμενες στη Μόσχα «πατριαρχικές ενορίες» και την λεγόμενη «Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία στο Εξωτερικό» (ROCA ή ROCOR), ενώ την ίδια ώρα αναγνωρίζει ως αυτοκέφαλη τη λεγόμενη «Ορθόδοξη Εκκλησία της Αμερικής» (OCA), καθώς και τις δικαιοδοσίες άλλων τοπικών Εκκλησιών.
6. Σε ολόκληρη την Ορθοδοξία, προσπαθώντας να υπονομεύσει την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Κρήτης, το 2016.
Σήμερα, το Πατριαρχείο της Μόσχας προσάρτησε ένα κομμάτι από την Αρχιεπισκοπή των Ενοριών Ρωσικής Παραδόσεως στην Ευρώπη. Ανίκανη να πάρει όλη την Αρχιεπισκοπή, ως σύνολο, η Μόσχα σκόπιμα προκάλεσε σε αυτήν σχίσμα.
Στη φωτογραφία: Ο πρώην Ιεράρχης του Οικουμενικού Πατριαρχείου Ιωάννης (Ρενετώ)
παραλαμβάνει ένα «ευχαριστήριο» για τη διαίρεση της Αρχιεπισκοπής, ένα κομμάτι της οποίας έφερε στο Πατριαρχείο της Μόσχας.
Το σχόλιο αυτό στα Ουκρανικά, Ρωσικά και Αγγλικά έχει αναρτηθεί στη σελίδα του Σεβασμιωτάτου κ. Ευστρατίου στο facebook.