Καθώς λέγεται, μέσα εις το πλαίσιο των συζητήσεων διά το Ουκρανικόν εκκλησιαστικόν θέμα, ότι οι Ουκρανοί ιεράρχαι δεν ζητούν αυτοκέφαλον, παρατίθενται ακολούθως αλλεπάλληλες αποφάσεις και εκκλήσεις των, από τις οποίες φαίνεται ότι επιμόνως άρχισαν να ζητούν και την πλήρη εκκλησιαστικήν των ανεξαρτησίαν μόλις έγινε η χώρα των ανεξάρτητον και κυρίαρχον κράτος. Παρά το γεγονός ότι οι Ουκρανοί Ιεράρχαι έπρεπε να απευθύνουν το αίτημά τους στο Οικουμενικό Πατριαρχείο – μόνο αρμόδιο να χορηγεί το αυτοκέφαλο, αξιοσημείωτο τυγχάνει ότι μεταξύ εκείνων που υπογράφουν υπέρ του αυτοκεφάλου είναι και ο σημερινός Μητροπολίτης Κιέβου Ονούφριος.
Πάντως, εάν η Μόσχα είχε δεχθεί τότε το αίτημα των Ουκρανών και το διεβίβαζε στο Φανάρι, ούτε σχίσμα θα ακολουθούσε ούτε σήμερα θα υπήρχαν προβλήματα και στεναχώριες.
Ακολουθούν οι αποφάσεις (σε μετάφραση και τα αυθεντικά κείμενα)
1ο Κείμενο 1-3 Νοεμβρίου 1991
ΕΚΚΛΗΣΗ
ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟΤΑΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΜΟΣΧΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΩΝ ΤΩΝ ΡΩΣΙΩΝ ΑΛΕΞΙΟ Β´ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Αγιώτατε!
Σεβασμιώτατοι!
Η Κληρολαϊκή Συνέλευση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, η οποία συναντήθηκε από 1-3 Νοεμβρίου 1991, στην πόλη του Κιέβου, στο αρχαίο ιερό – στη Λαύρα των Σπηλαίων της Κοιμήσεως της Θεοτόκου εν Κιέβω, υπό την προεδρία του Μακαριωτάτου Φιλαρέτου, Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας, έλαβε απόφαση για την εκκλησιαστική ζωή στην Ουκρανία, σχετικά με τις νέες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες, την απόκτηση ενός ανεξάρτητου κράτους από την Ουκρανία.
Τα μέλη της Συνελεύσεως, τα οποία αντιπροσωπεύουν το σύνολο της ουκρανών επισκόπων, κληρικών, λαϊκών, μοναστηριών και θρησκευτικών σχολείων, ομόφωνα αποφάσισαν να απευθύνουν έκκληση προς την Αγιότητά Σας και την ιεραρχία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας με την αίτηση για τη χορήγηση της πλήρους κανονικής ανεξαρτησίας, δηλαδή αυτοκεφαλίας, της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, για να διευκολυνθεί η αναγνώριση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας από όλες τις Τοπικές Εκκλησίες ως ισότιμες αδελφές-εκκλησίες στην οικογένεια των Ορθοδόξων Εκκλησιών και να προωθήσουν την ίδρυση του Πατριαρχείου Κιέβου από τους Πατριάρχες της Ανατολής και τους αρχηγούς άλλων τοπικών εκκλησιών.
Σύμφωνα με τον ορισμό αυτό, εμείς, ταπεινά, απευθύνουμε έκκληση σε Σας, Αγιώτατε, και σε όλη την ιεραρχία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας για αυτό το ζωτικό αίτημα. Πιστεύουμε ότι μια θετική λύση στο πρόβλημα αυτό θα φέρει την επιθυμητή ειρήνη και την ενότητα, την οποία οι πιστοί μας περιμένουν τόσο πολύ, οι οποίοι είχαν υποστεί μια σειρά από διαφορετικές δοκιμές για την ακανθώδη πορεία για την αναβίωσή τους.
Ταυτόχρονα, εφαρμόζουμε με σεβασμό τους ορισμούς της Συνελεύσεως της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, οι οποίοι δικαιολογούν πλήρως το αίτημά μας. Ελπίζουμε ότι η χορήγηση πλήρους ανεξαρτησίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας θα επιτρέψει στην παρούσα φάση, όχι μόνο να ξεπεραστεί η διαίρεση, αλλά και να οδηγήσει με ευημερία τον λαό του Θεού προς σωτηρίαν, να διατηρήσει την ενότητα, την οποία διέταξε ο Κύριος στην ένωση ειρήνης και προσευχόμενη κοινωνία με τη Μητέρα Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία και με όλες τις Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες.
Με αγάπη εν Κυρίω,
Εκ μέρους των συμμετεχόντων στη Συνέλευση, η Ιεραρχία της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας:
ΦΙΛΑΡΕΤΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΚΙΕΒΟΥ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΧΑΡΚΩΦ ΚΑΙ ΜΠΟΓΟΝΤΟΥΧΩΦ
ΛΕΟΝΤΙΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΧΕΡΣΩΝΟΣ ΚΑΙ ΤΑΥΡΙΑΣ
ΑΝΤΩΝΙΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΣΕΡΝΙΓΩΦ ΚΑΙ ΝΕΖΥΝ
ΘΕΟΔΩΡΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΒΙΝΝΙΤΣΗΣ ΚΑΙ ΜΠΑΡ
ΣΑΒΒΑΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΠΟΛΤΑΒΑΣ ΚΑΙ ΚΡΕΜΕΝΤΣΟΥΓ
ΙΩΒ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΖΙΤΟΜΙΡ ΚΑΙ ΟΥΒΡΟΥΤΣΚΥ
ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΡΟΒΝΟ ΚΑΙ ΟΣΤΡΟΓ
ΛΑΖΑΡΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΟΔΥΣΣΟΥ ΚΑΙ ΙΣΜΑΗΛΙΑΣ
ΝΙΚΑΝΩΡ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΟΥΜΟ ΚΑΙ ΑΛΤΣΕΒΣΚ
ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΛΟΥΓΑΝΣΚ ΚΑΙ ΣΤΑΡΟΜΠΕΛ
ΕΥΦΗΜΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΟΥΚΑΤΣΕΒΟΥ ΚΑΙ ΟΥΖΓΟΡΟΝΤ
ΔΑΝΙΗΛ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΙΡΟΒΟΓΚΡΑΝΤ ΚΑΙ ΝΙΚΟΛΑΕΒ
ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΒΟΛΥΝΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΥΤΣΚ
ΝΗΦΩΝ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΧΜΕΛΝΙΤΣΚΥ ΚΑΙ ΚΑΜΙΑΝΕΤΣ-ΠΟΝΤΟΛΣΚΥ
ΑΝΔΡΕΑΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΛΒΟΒ ΚΑΙ ΝΤΡΟΓΟΜΠΥΤΣΚΥ
ΓΚΛΕΜΠ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΔΝΕΠΡΟΠΕΤΡΩΒΣΚ ΚΑΙ ΖΑΠΟΡΟΖΙΕ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΥΜΦΕΡΟΥΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΚΡΙΜΑΙΑΣ
ΟΝΟΥΦΡΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΣΕΡΝΟΒΤΣΙ ΚΑΙ ΒΟΥΚΟΥΒΙΝΑΣ
ΣΕΡΓΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΕΡΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΚΡΕΜΕΝΕΤΣ
ΙΛΑΡΙΩΝ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΒΑΝΟ-ΦΡΑΝΚΟΦΣΚ ΚΑΙ ΚΟΛΟΜΙΑΣ
ΑΛΥΠΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΝΤΟΝΕΤΣΚ ΚΑΙ ΣΛΑΒΙΑΝΣΚ
ΙΑΚΩΒΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΠΟΤΣΑΓΙΕΦ, ΒΙΚΑΡΙΟΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΚΙΕΒΟΥ
Δείτε το αυθεντικό κείμενο με τις υπογραφές των Ουκρανών Ιεραρχών
ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ
2ο Κείμενο
RESOLUTIONS
OF THE COUNCIL OF THE UKRAINIAN ORTHODOX CHURCH
ON THE QUESTION OF THE FULL INDEPENDENCE OF UKRAINIAN ORTHODOX CHURCH
1-3 November 1991
The Council of the Ukrainian Orthodox Church, chaired by the Most His Beatitude Metropolitan Filaret of Kiev and All Ukraine examined and comprehensively discussed the question of the complete independence of the Ukrainian Orthodox Church.
Guided by the sacred canons and the principles of the granting of autocephaly and wishing to have blessed peace, the God-pronounced love of Christ and brotherly unity with the Mother Church, as well as with all the local Orthodox Churches, with the cooperation of God, fulfilling the will of the Orthodox people of Ukraine, the Council determines:
1. To address to His Holiness Patriarch of Moscow and All Russia Alexei II and the Episcopate of the Russian Orthodox Church with a request to give the Ukrainian Orthodox Church full canonical independence, i.e. autocephaly, since only the highest organ of the local Church in the person of the Synod of Bishops can declare autocephaly.
2. The reason for such an appeal is as follows: The Local Council of the Russian Orthodox Church, 7-8 June 1990, adopted a resolution stating: “Our multinational Church blesses the national-cultural revival of the peoples that are part of it, but rejects chauvinism, separatism and national hostility. In response to the legitimate aspiration of the Orthodox in Ukraine, Ukrainian dioceses were united into the self-governing Ukrainian Orthodox Church. This Church, with its broad autonomy, retains a legitimate canonical relationship with both the Moscow Patriarchate and all other local Orthodox Churches. The creation of an independent Ukrainian Orthodox Church opens up the opportunity, avoiding the split and isolation from the Universal Orthodoxy, to further improve its self-rule, while not stifling the sacred canons while preserving love and peace among the Church’s children.”
On October 25-27, 1990, the Synod of Bishops of the Russian Orthodox Church, under the chairmanship of His Holiness Patriarch Alexei II, composed of 91 bishops, carefully studied and comprehensively discussed the appeal of the Ukrainian episcopate, gave the Ukrainian Orthodox Church independence and autonomy in its management. On the basis of this decision, His Holiness the Patriarch of Moscow and All Russia, Alexei II presented the blessed certificate to Metropolitan Filaret of Kiev and All Ukraine, who on June 9, 1990 was unanimously elected by the Ukrainian hierarchy, the Primate of the Ukrainian Orthodox Church.
The religious situation in Ukraine, under the conditions of the declaration of independence of the Ukrainian state, requires a new status of the Ukrainian Orthodox Church. The council believes that this status should be complete self-rule and independence, that is, autocephaly as a further improvement of the autonomy of the Ukrainian Orthodox Church in the spirit of the resolutions of the above-mentioned Councils, in order to prevent a split from Ecumenical Orthodoxy, without violating the sacred canons, in the name of preserving love and peace between our Churches.
3. Realizing that the main purpose of the proclamation of autocephaly is for the good of the Church, that is, the fulfillment of its salvific mission in certain historical conditions, the Council believes that the bestowment of autocephaly to the Ukrainian Orthodox Church will contribute to strengthening the unity of Orthodoxy in Ukraine, to facilitate the elimination of the autocephalous split that has arisen, to oppose the Uniate and Catholic expansion, to reconcile and establish an agreement between the current opposing confessions, the unification of citizens of all nationalities living in Ukraine, and thus contribute to the consolidation of strengthening the unity of the entire Ukrainian people.
4. Since the conditions for the granting of autocephaly to the condition of the independent existence of a part of the Church are assimilated without the assistance of another church authority, the Council unanimously testifies that the Ukrainian Orthodox Church now has all the necessary conditions for its full independent existence.
In the territory of Ukraine, it has: 22 dioceses, 23 bishops, 35 million Orthodox Christians, three theological seminaries and three religious schools (in 1992 the Kiev Theological Academy will open), 32 monasteries, including two lavras: the Kievan Caves and Pochaiv, and also about five and a half thousand parishes with the tendency to increase their number.
5. When discussing the issue of the Russian Orthodox Church granting full independence and self-rule to the Ukrainian Orthodox Church, the Council considered the interests of our people and the proclaimed state independence of Ukraine; therefore, an independent Church in an independent state is canonically justified and historically inevitable.
6. Since the local Orthodox Churches do not live and act separately, but as part of a united Holy, Catholic and Apostolic Church, the Ukrainian Orthodox Church, after the granting of its full canonical independence from the Mother Church, will preserve the unity of spirit in a union of peace with the Russian Orthodox Church and all the local Churches, will be governed by the divine and sacred canons and the customs of the Catholic Orthodox Church inherited from the holy fathers.
7. Taking into account that each newly formed local church should be recognized by all other local Churches, the Council of the Ukrainian Orthodox Church simultaneously appeals to His Holiness Patriarch Alexei of Moscow and All Russia and the hierarchy of the Russian Orthodox Church to promote the recognition of the Ukrainian Orthodox Church by all the local Churches as equal sister Churches in the family of Orthodox Churches.
8. Taking into account the thousand-year history of the Metropolis of Kiev, the direct successor of which is the Ukrainian Orthodox Church, which has a 35-million-member flock, the Council asks the Russian Orthodox Church, after giving full self-rule to the Ukrainian Orthodox Church, to facilitate the establishment of the Kiev Patriarchate by the Eastern Patriarchs and heads of other local Churches.
FILARET, METROPOLITAN OF KIEV AND ALL UKRAINE
Diocese of Kiev
1. Protopriest Boris Tabachek
2. Mikhail Kapitan
3. Archimandrite Sofroniy
4. Abbess Margarita, Superior of the Pokrovsky Monastery in Kiev
5. Abbess Antonia, Superior of the Florivsky Monastery of Kiev
6. Abbot Augustine, Superior of Krasnogorsky Women’s Monastery
7. Igumen Daniel, Acting Rector of the Kiev Theological Seminary
Diocese of Vinnytsia
1. Archbishop Feodosiy of Vinnytsia and Bratslavy
2. Protopriest Vasily Ryzhko
3. Nun Iusinia, nun of the Brailov Monastery
4. Igor Lampitsky
Diocese of Volyn
1. Bishop Varfolomey of Volyn and Lutsk
2. Protopriest Petro Vlodek
3. Protopriest Nikandr Tsibel.
4. Nun Stephania, acting Superior of Svyatogorsk Zimnensky Monastery
5. Evhen Borusevich
Diocese of Dnipropetrovsk
1. Bishop Hlib of Dnipropetrovsk and Zaporizhia
2. Protopriest Oleg Semenchuk
3. Dmytro Avramovych Vas’ko
Diocese of Donetsk
1. Bishop Alipiy of Donetsk and Slov’yansk
2. Protopriest Serhiy Kiriyenko
3. Ivan Vasylovych Tolstykh
Diocese of Zhytomyr
1. Archbishop Iov of Zhytomyr i Ovruts'kyi
2. Protopriest Savva Yakimchuk
3. Archimandrite Oleksandr, Superior of St. George’s Horodnytsky Monastery
4. Abbess Gabriella, Superior of the Holy Vasylivsky Women’s Monastery
5. Oleksiy Oleksandrovych Stretovych
Diocese of Ivano-Frankivsk
1. Bishop Ilarion of Ivano-Frankivsk and Kolomyia
2. Protopriest Orest Levytsky
3. Masyk Mykhaylo Vasyl’ovich
Diocese of Kirovograd
1. Bishop Vasyliy of Kirovograd and Mykolaiv
2. Protopriest Andriy Stashyshyn
3. Volodymyr Stepanovych Myrchenko
Diocese of Luhansk
1. Bishop Ioannikiy of Luhansk and Starobel’
2. Protopriest Vasyl’ Soyik
3. Ivan Tykhonovich Chasovskyi
Diocese of Lviv
1. Bishop Andriy of Lviv and Drohobych
2. Protopriest Pavel Kochkodan
3. Mykola Ivanovyich Pysyak
Diocese of Mukachiv
1. Bishop Yevfymiy of Mukachivskyi and Uzhgorod
2. Protopriest Heorhiy Chuley
3. Archimandrite Ephraim, Superior of the Holy Trinity Monastery
4. Abbess Eugenia, Superior of the Holy Ascension Monastery
5. Abbess Feodosia, Superior of the Holy Seraphimsky Monastery
6. Abbess Valentina, Superior of the Holy Dormition Monastery
7. Abbess Mitrodor, Superior of St. Michael’s Monastery
8. Abbess Kateryna, Superior of the Holy Dormition Monastery
9. Abbess Ol’ha, Superior of Holy Nativity of the Theotokos Monastery
10. Abbess Feofaniya, Superior of St. Nicholas’ Monastery
11. Mykhaylo Ivanovych Vas’ko
Diocese of Odessa
1. Archbishop Lazar of Odessa and Izmail
2. Protopriest Antonin Diakovsky
3. Archimandrite Tikhon, Professor of the Odessa Theological Seminary
4. Archimandrite Vadim, monk of the Holy Dormition Monastery, Odessa
5. Abbess Efrosiniya, Superior of the Holy Nativity of the Theotokos Monastery
6. Mykhaylo Pavlovych Buryak
Diocese of Poltava
1. Archbishop Savva of Poltava and Kremenchug
2. Igumen Lavrentiy
3. Nun Alevtina
4. Mykola Andriyovich Belas’
Pochaiv Lavra
1. Bishop Yakiv of Pochaiv
2. Igumen Petro, Ecclesiarch of Pochaiv Lavra
Diocese of Rivne
1. Archbishop Ireney of Rivne and Ostroh
2. Protopriest Roman Maksymchuk
3. Hieromonk Feodor, acting Superior of the Holy Trinity Monastery, Mezhirichi
4. Nun Veronika, acting Superior of the Holy Trinity Monastery, Derman’
5. Oleksandr Leonidovych Tarasenko
Diocese of Simferopol
1. Bishop Vasyliy of Simferopol and Crimea
2. Protopriest Georgiy Polyakov
3. Mykola Oleksandarovych Vidyashin
4. Nun Magdalena, Superior of the “All Sorrows Joy” Monastery
Diocese of Sumy
1. Bishop Nikanor of Sumy and Okhtyrsky
2. Protopriest Bohdan Panovnyk
3. Mykola Fedorovych Kapran
Diocese of Ternopil
1. Bishop Serhiy of Ternopil and Kremenets’
2. Protopriest Serhiy Slobodyanyuk
3. Abbess Cherubim, Superior of the Theophany Monastery, Kremenets’
4. Mykola Vasyl’ovych Haysan
Diocese of Kharkiv
1. Metropolitan Nikodim of Kharkiv and Bohodukhiv
2. Archimandrite Vitaly, acting Superior of Pokrovsky Men’s Monastery
3. Protopriest Mikhail Skorik
4. Volodymyr Ivanovych Zayko
Diocese of Kherson
1. Metropolitan Leontiy of Kherson and Tavria
2. Protopriest Pavel Halunenko
3. Maria Stepanivna Ryabchenko
4. Protopriest Vitaly Doroshko
Diocese of Khmelnitsky
1. Bishop Nifont of Khmelnytsky and Kamianets-Podilsky
2. Protopriest Volodymyr Rovynsky
3. Mykola Vasyl’ovych Noyanko
Diocese of Chernihiv
1. Archbishop Antoniy of Chernihiv and Nizhyn
2. Protopriest Peter Godun
3. Oleksandra Pavlivna Pohulyaeva
Diocese of Chernivtsi
1. Bishop Onufriy of Chernivtsi and Bukovyna
2. Protopriest Ivan Byvolar
3. Igumen Vladimir, Superior of the Khreshchatyk Monastery
4. Fedir Anatolyevich Paraschuk
Δείτε το αυθεντικό κείμενο με τις υπογραφές των Ουκρανών Ιεραρχών
ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ
3o Κείμενο 22 Ιανουαρίου 1992
ΕΚΚΛΗΣΗ
ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΜΟΣΧΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΩΝ ΤΩΝ ΡΩΣΙΩΝ ΑΛΕΞΙΟ Β´, ΤΗΝ ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟ ΚΑΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Αγιώτατε,
Αγαπημένοι εν Χριστῷ Σεβασμιώτατοι
αρχιερείς της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας!
Πέρασαν περίπου τρεις μήνες μετά την Συνέλευση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (1-3 Νοεμβρίου 1991), η οποία Σας ζήτησε να χορηγήσετε την πλήρη κανονική ανεξαρτησία της Εκκλησίας μας, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουμε λάβει καμμία απάντηση. Έχουμε την εντύπωση ότι η θετική απόφαση αυτού του θέματος είναι σκόπιμα καθυστερημένη.
Εν τω μεταξύ, το θρησκευτικό κλίμα, το οποίο άρχισε να μαλακώνει μετά την Συνέλευση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας επιδεινώθηκε και πάλι. Ορισμένες δυνάμεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων από τη Μόσχα, σπέρνουν αναταραχή μεταξύ των μοναχών, των κληρικών και των λαϊκών σε ορισμένες περιοχές και συνεπώς εργάζονται πράγματι εναντίον της Ορθοδοξίας στην Ουκρανία. Ορισμένα μέσα μαζικής ενημέρωσης της Μόσχας ξεκίνησαν μια συκοφαντική εκστρατεία κατά του προκαθημένου της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, προσπαθώντας, με βρώμικη συκοφαντία, να συγχέουν τα μυαλά και τις καρδιές των ανίδεων ανθρώπων.
Εχθρικές Ορθόδοξες! Εκκλησιαστικές δυνάμεις, οι οποίες σκοντάφτουν κατά το μαρτύριο στις δεκαετίες του 20 και 30, συνεχίζουν να αγωνίζονται με την Ορθοδοξία με νέες μεθόδους: ψέματα, συκοφαντίες, διασπάσεις, υποκινώντας ο ένας τον άλλον, και άλλα διαβολικά μέσα.
Με εμπιστοσύνη στον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, ο οποίος είπε: «οἰκοδομήσω μου τὴν ἐκκλησίαν, καὶ πύλαι ᾅδου οὐ κατισχύσουσιν αὐτῆς» (Μτ. 16,18), απορρίπτουμε την δυσφήμηση της Εκκλησίας μας, η οποία στις πιο σκληρές συνθήκες της κρατικής αθεΐας, όταν αυτοί, οι οποίοι πιστεύουν ότι είναι οι δίκαιοι, έχουν αφήσει τα πρόβατα και φεύγουν. / Ιω. 10,12-13 /, συνέχισε την σωτηριώδη διακονία της, διατηρώντας την πίστη του λαού στον Θεό και τα ηθικά θεμέλια, υποβάλλοντας σε διαφόρους ταπείνωση για τη σωτηρία των ανθρώπινων ψυχών. Καταδικάζουμε επίσης τις συνεχιζόμενες συκοφαντικές επιθέσεις εναντίον του Προκαθημένου της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, του Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Φιλαρέτου, θεωρώντας αυτές ως επιθέσεις κατά της ανεξαρτησίας μας.
Όπως μάθαμε, στην τελευταία συνάντηση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (26-27 Δεκεμβρίου 1991) εκφράστηκε η άποψη ότι η έκκλησή μας στη Συνέλευση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (1991) έγινε υπό την πίεση του κράτους και ότι, κατά τους ισχυρισμούς, οι Ουκρανοί αρχιερείς, οι οποίοι υπέγραψαν τα έγγραφα του Συνελεύσεως, συμφωνούν με τις αποφάσεις που ελήφθησαν.
Από αυτήν την άποψη, δηλώνουμε ταπεινά ότι η επιθυμία μας να αποκτήσουμε πλήρη κανονική ανεξαρτησία, την οποία επιβάλλουν οι νέες ιστορικές συνθήκες, υπαγορεύεται αποκλειστικά για το καλό της Ορθοδοξίας στην Ουκρανία, και όχι από την πίεση του κράτους. Επιβεβαιώνουμε επίσης την ομοφωνία και την συμφωνία μας σε αυτό το θέμα, διότι πιστεύουμε ότι μόνο η πλήρης κανονική ανεξαρτησία της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, καθώς και η ενότητα των αρχιερέων γύρω από τον Προκαθήμενό τους, μεταξύ τους και με το ποίμνιο μπορεί, με την βοήθεια του Θεού, να διαφυλάξει την Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ουκρανία από την καταστροφή.
Ορισμένοι Ρώσοι αρχιερείς εξέφρασαν την επιθυμία να διενεργήσουν εκκλησιαστικό δημοψήφισμα στην Ουκρανία σχετικά με το θέμα της πλήρους κανονικής ανεξαρτησίας. Ωστόσο, η ιστορία της αρχαίας Εκκλησίας, καθώς και η ιστορία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, αγνοούν εκκλησιαστικά δημοψηφίσματα και οι κανόνες δεν προβλέπουν την επίλυση ορισμένων θεμάτων με δημοψηφίσματα. Επομένως, πιστεύουμε ότι η διεξαγωγή εκκλησιαστικού δημοψηφίσματος στην Ουκρανία είναι λάθος και δεν βοηθάει, διότι θα φέρει την κοσμική αρχή στη ζωή της Εκκλησίας.
Καθοδηγείται από την ανησυχία για την ευημερία της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, προκειμένου να διατηρηθεί η αδελφική ενότητα με την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία στους κόλπους της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, στο όνομα της αγάπης και της ειρήνης και για να αποφύγει την αντιπαράθεση μεταξύ της Ουκρανίας και της Ρωσίας, απευθύνουμε και πάλι έκκληση προς την Αγιότητά σας και προς τους συναδέλφους Ρώσους αρχιερείς μας για να επιλυθεί θετικά το ζήτημα της πλήρους κανονικής ανεξαρτησίας της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας το συντομώτερο δυνατόν.
Ταυτόχρονα, παρακαλούμε να μην θεωρείτε την επανειλημμένη μας έκκληση ως ένδειξη αδυναμίας και αβεβαιότητας, αλλά ως αδελφική αγάπη και μαρτυρία του σεβασμού προς τους συναδέλφους μας – τους επισκόπους της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Με αγάπη εν Χριστῷ Ἰησοῦ
ΦΙΛΑΡΕΤΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΚΙΕΒΟΥ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΧΑΡΚΩΦ ΚΑΙ ΜΠΟΓΟΝΤΟΥΧΩΦ
ΛΕΟΝΤΙΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΧΕΡΣΩΝΟΣ ΚΑΙ ΤΑΥΡΙΑΣ
ΑΝΤΩΝΙΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΣΕΡΝΙΓΩΦ ΚΑΙ ΝΕΖΥΝ
ΘΕΟΔΩΡΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΒΙΝΝΙΤΣΗΣ ΚΑΙ ΜΠΑΡ
ΣΑΒΒΑΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΠΟΛΤΑΒΑΣ ΚΑΙ ΚΡΕΜΕΝΤΣΟΥΓ
ΙΩΒ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΖΙΤΟΜΙΡ ΚΑΙ ΟΥΒΡΟΥΤΣΚΥ
ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΡΟΒΝΟ ΚΑΙ ΟΣΤΡΟΓ
ΛΑΖΑΡΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΟΔΥΣΣΟΥ ΚΑΙ ΙΣΜΑΗΛΙΑΣ
ΝΙΚΑΝΩΡ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΟΥΜΟ ΚΑΙ ΑΛΤΣΕΒΣΚ
ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΛΟΥΓΑΝΣΚ ΚΑΙ ΣΤΑΡΟΜΠΕΛ
ΕΥΦΗΜΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΟΥΚΑΤΣΕΒΟΥ ΚΑΙ ΟΥΖΓΟΡΟΝΤ
ΔΑΝΙΗΛ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΙΡΟΒΟΓΚΡΑΝΤ ΚΑΙ ΝΙΚΟΛΑΕΒ
ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΒΟΛΥΝΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΥΤΣΚ
ΝΗΦΩΝ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΧΜΕΛΝΙΤΣΚΥ ΚΑΙ ΚΑΜΙΑΝΕΤΣ-ΠΟΝΤΟΛΣΚΥ
ΑΝΔΡΕΑΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΛΒΟΒ ΚΑΙ ΝΤΡΟΓΟΜΠΥΤΣΚΥ
ΓΚΛΕΜΠ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΔΝΕΠΡΟΠΕΤΡΩΒΣΚ ΚΑΙ ΖΑΠΟΡΟΖΙΕ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΥΜΦΕΡΟΥΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΚΡΙΜΑΙΑΣ
ΟΝΟΥΦΡΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΣΕΡΝΟΒΤΣΙ ΚΑΙ ΒΟΥΚΟΥΒΙΝΑΣ
ΣΕΡΓΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΕΡΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΚΡΕΜΕΝΕΤΣ
ΙΛΑΡΙΩΝ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΒΑΝΟ-ΦΡΑΝΚΟΦΣΚ ΚΑΙ ΚΟΛΟΜΙΑΣ
ΑΛΥΠΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΝΤΟΝΕΤΣΚ ΚΑΙ ΣΛΑΒΙΑΝΣΚ
ΙΑΚΩΒΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΠΟΤΣΑΓΙΕΦ, ΒΙΚΑΡΙΟΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΚΙΕΒΟΥ
Δείτε το αυθεντικό κείμενο με τις υπογραφές των Ουκρανών Ιεραρχών
ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ