GR/UA/EN
† Αρχιεπίσκοπος Τσέρνιχιφ Ευστράτιος,Εκπρόσωπος της Ιεράς Μητροπόλεως Κιέβου της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας
Στις 13 Οκτωβρίου 2019, ο Μακαριώτατος Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιος εγκαινίασε ένα νέο Ιερό Ναό και τέλεσε σε αυτόν την πρώτη Θεία Λειτουργία, στην πόλη Βάρας στην περιοχή Ρίβνε της Ουκρανίας. Ένας τοπικός Ρωμαιοκαθολικός κληρικός παρέστη κατά τις ακολουθίες αυτές στο Ναό. Ο εν λόγω κληρικός, από σεβασμό προς την περίσταση και προς την Ορθόδοξη Κοινότητα της περιοχής, έφερε τα άμφια τα οποία χρησιμοποιεί κατά την τέλεση της λατρείας στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία. Λόγω αυτού του γεγονότος, κάποιοι άρχισαν να διαδίδουν φήμες στο διαδίκτυο, ότι τάχα ο εν λόγω κληρικός συμμετείχε ενεργά στις ακολουθίες, ακόμη και στο Κοινό Ποτήριο της Ευχαριστίας.
Δεδομένου ότι παρόμοιες αβάσιμες υποθέσεις προέρχονται συνήθως από τους εχθρούς της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε τα εξής.
Είναι γνωστό ότι δεν υπάρχει ευχαριστιακή ενότητα ανάμεσα στην Ορθόδοξη και τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία. Επομένως, η κοινή τέλεση της Θείας Λειτουργίας, πολλώ δε μάλλον η συμμετοχή ενός Ρωμαιοκαθολικού κληρικού στο Κοινό Ποτήριο, είναι αδύνατη. Επίσης είναι γνωστό ότι αυτό απαγορεύεται και από τους Κανόνες της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.
Στην προαναφερθείσα περίπτωση, μέσα στο πνεύμα της αγάπης που πρέπει να εμπνέει όλους τους Χριστιανούς, ο ιερέας της Ρωμαιοκαθολικής Κοινότητας της πόλης Βάρας προσήλθε για να δείξει το σεβασμό του προς την Ορθόδοξη Κοινότητα κατά την ημέρα των Εγκαινίων του νέου Ιερού Ναού τους, επειδή ακριβώς αυτό ήταν ένα εξαιρετικά χαρμόσυνο γεγονός για την Κοινότητα αυτή καθώς και για ολόκληρη την πόλη. Ο ιερέας αυτός δεν συλλειτούργησε και, πολύ περισσότερο, δεν συμμετείχε στο Κοινό Ποτήριο.
Γνωρίζουμε πολύ καλά τις προσπάθειες του Πατριαρχείου της Μόσχας να κατηγορήσει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας για δήθεν «προδοσία της Ορθοδοξίας». Ταυτόχρονα, το ίδιο το Πατριαρχείο της Μόσχας διαθέτει μια μακροχρόνια και αρκετά βαθύτερη εμπειρία αλληλεπίδρασης με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία. Σε τέτοιες περιπτώσεις, ταιριάζει ο λόγος του Κυρίου μας Ιησού Χριστού: «Και γιατί βλέπεις το ξυλαράκι στο μάτι του αδελφού σου και δεν αντιλαμβάνεσαι το δοκάρι που είναι μέσα στο δικό σου το μάτι; ... Υποκριτή! Βγάλε πρώτα το δοκάρι από το μάτι σου και τότε θα δεις καθαρά για να βγάλεις το ξυλαράκι από το μάτι του αδελφού σου» (Μτθ. ζ΄ 3,5).
† Αρχιεπίσκοπος Τσέρνιχιφ Ευστράτιος
Εκπρόσωπος της Ιεράς Μητροπόλεως Κιέβου
της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας
——
Щодо присутності римсько-католицького священика під час освячення Митрополитом Епіфанієм храму в м. Вараш на Рівненщині
13 жовтня 2019 р. в м. Вараш Рівненської області Блаженнійший Митрополит Київський і всієї України Епіфаній звершив освячення нового храму та Божественну літургію. Під час богослужіння в храмі був присутній місцевий римсько-католицький священик. У зв‘язку з тим, що з поваги до події та до громади він був одягнений у одяг, який вживається в Римсько-Католицькій Церкві під час богослужінь, деякі особи в мережі стали ширити припущення, нібито він «спільно звершував богослужіння» та навіть нібито «вступив у євхаристійне єднання».
Враховуючи, що такі безпідставні припущення використовуються супротивниками Православної Церкви України, необхідно роз‘яснити наступне.
Відомо, що між Православною і Католицькою Церквами немає євхаристійного єднання. Отже, спільне служіння православної Літургії, тим більше прийняття католицьким священиком під час неї Святого Причастя, є неможливими. Також відомо, що це заборонено і католицькими канонами.
У випадку, про який йдеться, в дусі любові, яку належить мати всім християнам, священик римсько-католицької громади м. Вараш прийшов засвідчити свою повагу до православної громади в день особливо радісної для неї і всього міста події - освячення нового храму. Він не звершував співслужіння і тим більше не приймав Святого Причастя.
Нам відомо про постійні спроби з боку Московського Патріархату обвинуватити Православну Церкву України нібито у «зраді православ‘ю». Разом з тим сам Московський Патріархат має набагато довший за часом і глибший за рівнем досвід взаємодії з Католицькою Церквою. В таких випадках підходять слова Господа нашого Ісуса Христа: «І чому ж ти бачиш скалку в оці брата твого, а колоди, що є в оці твоєму, не відчуваєш? ... Лицеміре, вийми спершу колоду з ока твого, і тоді побачиш, як вийняти скалку з ока брата твого» (Мф 7:3,5).
——
Concerning the presence of a Roman Catholic priest during the consecration by Metropolitan Epiphaniy the church in the city of Varash in Rivne region
On October 13, 2019, His Beatitude Epiphaniy, Metropolitan of Kyiv and All Ukraine, consecrated a new church and celebrated Divine Liturgy in the city of Varash in Rivne region. A local Roman Catholic priest was present at the church service. Due to the fact that, with respect for the event and the community, he was dressed in vestments that use in the Roman Catholic Church during worship, some persons began to spread speculations on the network, as if he were “committing service together” and even allegedly “joining the Eucharistic union”.
Given that such baseless assumptions are used by opponents of the Orthodox Church of Ukraine, the following should be clarified.
It is known, there is no eucharistic unity between the Orthodox Church and the Catholic Church. So, the common celebration of the Orthodox Liturgy, especially the receiving Holy Communion by a Catholic priest during it, is impossible. Also it is known, that this is prohibited according Catholic canons.
In the case, mentioned above, in the spirit of love that should be enjoyed by all Christians, the priest of the Roman Catholic community in Varash came to show his respect for the Orthodox community on the day of the consecration of new church, because it was specifically joyful event for this community and the whole city. He did not concelebrate and, moreover, did not receive Holy Communion.
We are aware about attempts of the Moscow Patriarchate accuse the Orthodox Church of Ukraine of allegedly "betraying Orthodoxy". At the same time, the Moscow Patriarchate itself has a much longer by time and deeper level of experience of interaction with the Catholic Church. In these cases, the words of our Lord Jesus Christ are appropriate: "And why beholdest thou the mote that is in thy brother's eye, but considerest not the beam that is in thine own eye? ... Thou hypocrite, first cast out the beam out of thine own eye; and then shalt thou see clearly to cast out the mote out of thy brother's eye." (Mat 7:3-5)