Bulgarian Translation of the Tomos of Autocephaly of the Orthodox Church of Ukraine
Sveto Riboloff, Associate Professor Sofia University
Вартоломей, по милост Божия Архиепископ на Константинопол, Новия Рим и Вселенски
Патриарх
„Вие обаче пристъпихте към планина Сион… и църквата на първородните
(Евр. 12:22-23), казва на всички верни Павел – блаженият апостол на
езичниците, като правилно оприличава Църквата с планина заради
постоянството, твърдостта и непоклатимостта. Макар да е едно паство и
едно Христово тяло, и да е и да се нарича Божия Църква, имаща навсякъде
една и съща православна вероизповед, общение в Светия Дух, в тайнствата и
непоклатимост на апостолското наследие и каноничния ред, все пак тя
още от апостолските времена се състои от поместни и намиращи из страните
църкви, вътрешно самоуправлявани от собствени пастири, учители и
служители на Христовото Евангелие, т.е. от епископи по всички тези земи,
на основание не само историческото в света значение на градовете и
страните, но и поради специфичните за всяка от тях пастирски нужди.
Благочестивата и богохранима страна Украйна по промисъл свише
укрепнала, въздигнала се и възвърнала си пълна политическа независимост,
чиито светски и църковни власти в продължение на тридесет години съвсем
справедливо искат нейното църковно самоуправление, което е свързано и с
древните желания на нейния народ, оформил се при светейшия Апостолски
престол на Константинопол. Последният по дълговременна канонична
традиция е задължен да промисля за намиращите се в нужди свети
православни църкви, най-вече открай време свързаните с него посредством
канонични връзки, каквато именно е Митрополията на Киев. Ето затова наша
смиреност заедно с нашите свещени и честнейши митрополити –възлюбени в
Светия Дух наши братя и съслужители – с дължимата загриженост за
православния свят на Великата Христова църква относно лечението на
временно възбудени схизми и разделения у поместните църкви, единогласно
определяме и провъзгласяваме, че в политически признатите граници на
окончателно самоопределилата се държава Украйна цялата намираща се
Православна църква заедно със свещените митрополии, архиепископи,
епископи, монастири, енории и всички църковни установления в тях
–действаща под [промисъла на] Строителя на едната, света, съборна и
апостолска Църква, богочовека Господ и наш Спасител Иисус Христос – да
бъде оттук нататък канонично автокефална, независима и самоуправляваща
се; имаща Прот (Пръв) в църковните дела и признаваща свой Предстоятел,
който носи титула „Блаженнейши митрополит на Киев и на цяла Украйна“,
като не допуска никакво прибавяне или отнемане от неговия титул без
позволението на Константинополската църква. Той ще е председател на
Свещения Синод, събиращ се през годината и състоящ се от архиереи,
поканени по реда на старшинството им, от числото на архиерействащите в
географските граници на Украйна. Защото по този начин ще се управляват
църковните дела в тази страна, според както божествените и свещени
канони провъзгласяват – свободно в Светия Дух и без препятствия, далеч
от всяка външна намеса.
Освен това, установената чрез този
подписан патриаршески и синодален томос в границите на територията на
Украйна признаваме за автокефална Църква и я провъзгласяваме за наша
духовна дъщеря и препоръчваме на всички Православни църкви в икумената
да я признават за сестринска и да поменават името й като „Светейша
църква на Украйна“, имаща своето седалище в историческия град Киев; тя
няма да има право да назначава епископи или да установява светилища
извън границите си за съществуващите там [енории], водещи се съгласно
реда под юрисдикцията на Вселенския престол, имащ канонична компетенция
за диаспората; тази Църква се ограничава в юрисдикцията си до границите
на украинската държава. И естествено й предоставяме привилегиите и
всичките юрисдикционни права, които обладава едно автокефално църковно
ръководство, така че занапред митрополитът на Киев и свещенодействащият
на цяла Украйна да поменава „целия епископат на православните“, а
сбраните около него светейши архиереи – да поменават неговото име като
Прот (Пръв) и Предстоятел на Светейшата църква в Украйна. Що се отнася
до вътрешното църковно управление, то се поверява, изисква и определя
изцяло от него и Светия Синод според учението на Евангелието, свещеното
Предание и чтимите канонични разпореждания на Светата Православна наша
Църква, както и според поощрението на 6 канон на Първия вселенски събор в
Никея, определящ, че „ако в общото гласуване, бидейки справедливо, и
съгласно с църковния канон, двама или трима поради своето упорства се
намират в спор, да надделее гласът на мнозинството“, като при това се
запази правото на всички архиереи и останалите клирици за апелация пред
Вселенския патриарх, обладаващ каноничната отговорност да взима
неотменими решения по казуси на епископи и други клирици от останалите
поместни църкви, в съгласие с 9-ти и 17-ти канон на Четвъртия вселенски
събор в Халкидон.
Към горното прибавяме, че автокефалната църква
в Украйна припознава като своя глава светейшия апостолски патриаршески
Вселенски престол, както и останалите патриаршии и предстоятели, но с
другите канонични задължения и отговорности първенстващата й мисия е да
пази неопетнена нашата православна вяра, да пази непоклатимо каноничното
единство и общението с Вселенската патриаршия и с останалите
Православни църкви. Освен това, митрополитът на Киев и цяла Украйна,
както и архиереите на Светейшата църква на Украйна, се избират от сега
нататък според предвиденото от божествените и свещени канони и съгласно
разпоредбите на нейния устав, като последните задължително да се намират
в съгласие във всичко с разпоредбите на настоящия патриаршески и
синодален томос. Всички нейни архиереи са длъжни боголюбиво да се грижат
за Божия народ, като в страх Божи проповядват мира и съгласието в
своята страна и Църква.
Но за да остане у всички неумалена
връзката на духовното единство и свързаността на светите Божии Църкви и
защото сме научени „да пазим единството на духа чрез връзката на мира“
(Ефес. 4:3), блаженнейшият митрополит на Киев и на цяла Украйна, който и
да е във времето, е длъжен според предаденото от древност от светите
отци да поменава Вселенския патриарх, блаженнейшите патриарси и
останалите предстоятели на поместни православни автокефални църкви по
реда на диптисите, според каноничния ред, като самият той в свещените
диптиси и в църковните събрания заеме мястото подир предстоятеля на
Църквата в Чехия и Словакия.
Също така Православната църква в
Украйна чрез своя Прот (Пръв) или каноничния пазител на Киевския
престол, се задължава да участва при важни, канонични, догматични и
други въпроси в организираните в бъдеще междуправославни съвещания
съгласно важащия от начало при отците свещен обичай. Протът е длъжен,
след като бъде въдворен, да изпрати нужните мирни писма за статута си до
Вселенския патриарх и към останалите предстоятели; същото е дължимо и
към него от останалите, като начева мирните си посещения от
първенстващата църква на Константинопол според обичая, получавайки и
свето миро от нея за доказателство за духовно единство с нея. Що се
отнася до по-сериозни случаи от църковен, догматически и канонически
характер, блаженнейшият митрополит на Киев и цяла Украйна, от името на
Светия Синод на своята Църква трябва да се обърне към нашата светейша
Патриаршия и Вселенски престол, като изисква неговото авторитетно
мнение и сигурно разбиране, като при това положение остават непроменени
правата на Вселенския престол върху украинската екзархия и свещените
ставропигии в Украйна.
При всичко това и при тези обстоятелства,
нашата Света Христова велика Църква благославя и провъзгласява
Православната църква в Украйна за автокефална и извиква божествените
дарове от неизчерпаемите съкровища на Светия Дух върху чтимата йерархия
из украинската земя, нейния новопросиял клир и благочестив народ, като
се моли щото Първият и Велик Архиерей – Иисус Христос, по
застъпничеството на пречистата и пресвета наша господарка Богородица и
приснодева Мария, на светия, славен и равноапостолен княз Владимир и
светата славна царица Олга, на светите и богоносни наши отци, аскети и
монаси от Киевската лавра и останалите монастири, да укрепява вечно в
тялото на едната, света, съборна и апостолска Църква, причислената
автокефална Църква на Украйна и да й предоставя постоянство, единство,
мир и уголемяване за Негова слава, на Отца и на Светия Дух.
След
като това беше решено, отсъдено и ви бе провъзгласено в радост от
достойния център на Православието, беше синодално утвърдено, за
дълготрайно съхранение се издава този Патриаршески и Синодален томос,
положен и подписан в кодекс на нашата Велика Христова църква на
Константинопол, и бе връчен на равно и еднакво на блаженнейшия
Предстоятел на Светейшата църква на Украйна и на негово
Превъзходителство президента на страната господин Петро Порошенко за
постоянен знак и постоянно представяне.
В година 2019, в месец януари, ден 6-ти,
12-ти епинемисис
12-ти епинемисис
† Вартоломей Константинополски в Христа Бога се произнася
† Вриулски Пантелеймон
† Италийски и Мелитски Генадий
† Германски Августин
† Трануполски Герман
† На Неа Йерсея Евангел
† Родоски Кирил
† Ретимнски и Авлопотамски Евгений
† Корейски Амвросий
† Сингапурски Константин
† Австрийски Арсений
† Симски Хрисостом
† Чикагски Натанаил
† Вриулски Пантелеймон
† Италийски и Мелитски Генадий
† Германски Августин
† Трануполски Герман
† На Неа Йерсея Евангел
† Родоски Кирил
† Ретимнски и Авлопотамски Евгений
† Корейски Амвросий
† Сингапурски Константин
† Австрийски Арсений
† Симски Хрисостом
† Чикагски Натанаил
Преведен на съвременен български език от смирения раб Божи Светослав,
верен по Божие благоволение член на Христовата православна Църква;
извърши се на 11 януари, 2019 г.