Томос про автокефалію Православної Церкви України
ПАТРІАРШИЙ І СИНОДАЛЬНИЙ ТОМОС
НАДАННЯ АВТОКЕФАЛЬНОГО ЦЕРКОВНОГО УСТРОЮ
ПРАВОСЛАВНІЙ ЦЕРКВІ УКРАЇНИ
Варфоломій, милістю Божою Архієпископ Константинополя, Нового Риму і Вселенський Патріарх
«Ви приступили до гори Сіонської… і до
Церкви перворождених» (Євр. 12:22-23), блаженний серед народів Апостол
Павло говорить всім вірним; і дійсно, Церква є горою, тому міцною і
стійкою, непорушною і непохитною. Але хоча одним стадом та одним тілом
Христовим є, і називається Церквою Божою, яка повсюди має сповідання
Православної віри, спільність у таїнствах у Дусі Святому і непорушність
Апостольського спадкоємства і канонічного порядку, ще від апостольських
часів складається з Церков розташованих по місцях і країнах, внутрішньо
самоврядованих власними пастирями і вчителями, і служителями Євангелія
Христового, тобто кожного місця єпископами, з причин не лише історичного
значення міст країн у світі, але й внаслідок особливих пастирських
необхідностей у них.
Отож, оскільки благочестива і Богом
бережена земля України укріплена і звеличена вищим промислом і отримала
свою повну політичну незалежність, державні та церковні керівники якої
вже майже тридцять років палко просять її церковного самоврядування та
пліч-о-пліч з народом й одноголосно з давніми його проханнями свого часу
зверненими до святішого Апостольського Константинопольського Престолу,
котрий за багатовіковим канонічним переданням зобов’язаний турбуватися
про Святі Православні Церкви, які мають у цьому потребу, а найбільше про
ті, які завше з ними зв’язані канонічними узами, як-от історична
Митрополія Київська, – то наша Покірність з Преосвященними при нас
Митрополитами та всечесними, улюбленими у Святому Дусі братами та
співслужителями, з обов’язку турботи Великої Христової Церкви за
Православний світ, для зцілення постійно загрожуючих розколів та
розділень у помісних Церквах, однодумно визначаємо та проголошуємо, щоб
уся Православна Церква, що знаходиться у межах політично сформованої і
цілковито незалежної держави України разом із Священними Митрополіями,
Архієпископіями, Єпископіями, монастирями, парафіями і всіма у них
церковними установами, що знаходяться під покровом Засновника Єдиної,
Святої, Соборної і Апостольської Церкви Боголюдини Господа і Спасителя
нашого Ісуса Христа, існувала віднині канонічно автокефальною,
незалежною і самоврядною, маючи Першого у церковних справах і визнаючи
кожного канонічного її Предстоятеля, який носить титул «Блаженніший
Митрополит Київський і Всієї України», – не допускається якогось
доповнення чи віднімання від його титулу без дозволу
Константинопольської Церкви, – який є головою Святішого Синоду, котрий
щороку скликається з Архієреїв, запрошуваних почергово за їхнім
старшинством, з числа тих, що мають єпархії у географічних межах
України. Таким чином управлятимуться справи Церкви у цій країні, як
проголошують божественні і святі Канони, вільно й у Святому Дусі, і
безперешкодно, без будь-якого іншого зовнішнього впливу.
До того ж, цим підписаним Патріаршим і
Синодальним Томосом ми визнаємо і проголошуємо встановлену, в межах
території України, Автокефальну Церкву нашою духовною донькою і
закликаємо усі світові Православні Церкви визнати її як сестру і
згадувати під іменем «Святіша Церква України», як таку, що має своєю
кафедрою історичне місто Київ, не може ставити єпископів чи засновувати
парафії за межами держави; вже існуючі відтепер підкоряються, згідно з
порядком, Вселенському Престолу, який має канонічні повноваження у
Діаспорі, бо юрисдикція цієї Церкви обмежується територією Української
Держави.
І ми надаємо їй привілеї і всі суверені
права, належні автокефальній церковній Владі, так що відтепер Митрополит
Київський і Всієї України, здійснюючи богослужіння поминає «Усіх
Єпископів Православних», а сонм найсвятіших Архієреїв при ньому поминає
його ім’я як Першого і Предстоятеля Найсвятішої Церкви в Україні. Те, що
стосується внутрішнього церковного управління, розглядається, судиться і
визначається виключно ним і Священним Синодом, слідуючи євангельському
та іншому вченню, згідно із священним переданням і шанованими
канонічними постановами нашої Святої Православної Церкви, і настанові
6-го канону І Нікейського Вселенського Собору, який визначає, що «якщо ж
при спільному голосуванні всіх, яке буде справедливим, і згідно
церковного канону, двоє чи троє через власну схильність до суперечок
заперечують, то нехай має силу рішення більшості», до того ж
зберігається право всіх архієреїв та іншого духовенства на апеляційне
звернення до Вселенського Патріарха, який має канонічну відповідальність
приймати безапеляційні судові рішення для єпископів та іншого
духовенства помісних Церков, згідно з 9-м і 16-м священними канонами IV
Халкідонського Вселенського Собору.
Прояснюємо до вище сказаного, що
Автокефальна Церква України визнає головою Святійший Апостольський і
Патріарший Вселенський Престол, як і інші Патріархи і Предстоятелі, і
має разом з іншими канонічними обов’язками і відповідальностями,
насамперед для збереження нашої Православної Віри неушкодженою та
канонічної єдності і спілкування з Вселенським Патріархатом й іншими
помісними Православними Церквами непорушними. І до цього, Митрополит
Київський і всієї України, як і архієреї Найсвятішої Церкви України,
обираються віднині відповідно до належних положень божественних і
священних Канонів і згідно з відповідними положеннями її Статуту, які
мають в усьому обов’язково відповідати положенням цього Патріаршого і
Синодального Томосу. Усі архієреї зобов’язані турбуватися, щоб боголюбно
пасти народ Божий, провадячи у страху Божому мир і згоду у країні та у
своїй Церкві.
Але щоб в усьому перебував не
применшений зв’язок духовної єдності і спілкування святих Божих Церков,
бо ми навчилися «зберігати єдність духа у союзі миру» (Еф. 4:3), то
кожний Блаженніший Митрополит Київський і всієї України повинен поминати
за давніми переданнями святих Отців наших, Вселенського Патріарха,
Блаженніших Патріархів та інших Предстоятелів помісних Православних
Церков, у ряду Диптихів, згідно з канонічним порядком, отримавши своє
місце після Предстоятеля Церкви Чехії і Словаччини у священних Диптихах і
на церковних зібраннях.
Таким чином, Православна Церква України,
через свого Першого чи канонічного місцеблюстителя Київського Престолу,
зобов’язана брати участь стосовно важливих канонічних, догматичних та
інших питань в міжправославних нарадах, які збираються час від часу, за
священним звичаєм, від початків установленого Отцями. Перший же,
настановлений, зобов’язаний обов’язково посилати необхідні належні Мирні
Грамоти до Вселенського Патріарха і до інших Предстоятелів, і сам має
право від них отримувати, починаючи свої мирні поїздки від
Першопрестольної Церкви Константинополя за звичаями, отримуючи від неї
Святе Миро, для вияву духовної єдності з нею. Для вирішення значних
питань церковного, догматичного та канонічного характеру слід
Блаженнішому митрополиту Київському і всієї України, від імені
Священного Синоду своєї Церкви звертатися до нашого Святішого
Патріаршого і Вселенського Престолу, прагнучи від нього авторитетної
думки і твердого взаєморозуміння, при чому права Вселенського Престолу
на Екзархат в Україні і священні ставропігії зберігаються не
применшеними.
Отож на усіх цих умовах, наша Свята
Христова Велика Церква благословляє і проголошує Православну Церкву
України Автокефальною і щедро закликає на Ієрархію на Українській Землі,
непорочний клір і благочестивий народ її, з невичерпного скарбу Святого
Духа, божественні дари, молячись, щоб Перший і Великий Архієрей Ісус
Христос, заступництвом всенепорочної і всеблагословенної Владичиці нашої
Богородиці і Пріснодіви Марії, святого славного і рівноапостольного
князя Володимира і святої славної княгині Ольги, преподобних і
богоносних Отців наших, подвижників і монахів Києво-Печерської Лаври та
інших монастирів, нехай укріпить назавше її в тілі Єдиної, Святої,
Соборної і Апостольської Церкви таким чином зараховану Автокефальну
Церкву України і подасть їй благостояння, єдність, мир і зростання, на
славу Його і Отця і Святого Духа.
Таким чином таке вирішене і розсуджене і
у радості сповіщене вам від шанованого Центру Православ’я було соборно
затверджено, для постійного збереження видається цей Патріарший і
Синодальний Томос, написаний і підписаний у Кодексі нашої Великої
Христової Константинопольської Церкви, вручений у точній і ідентичній
копії Блаженнішому Предстоятелю Святішої Церкви України, кір Епіфанію і
Його Високоповажності Президенту країни пану Петру Порошенку, для
вічного доказу і постійного представлення.
Року дві тисячі дев’ятнадцятого, місяця січня, 6 числа, індіктіона 12.
†Вселенський Патріарх Варфоломій, у Христі Бозі вирішує
†митрополит Вріульський Пантелеймон
†митрополит Італійський і Мальтійський Геннадій
†митрополит Германський Августин
†митрополит Транупольський Герман
†митрополит Нью-Джерський Євангел
†митрополит Родоський Кирил
†митрополит Ретімнський і Авлопотамський Євгеній
†митрополит Вріульський Пантелеймон
†митрополит Італійський і Мальтійський Геннадій
†митрополит Германський Августин
†митрополит Транупольський Герман
†митрополит Нью-Джерський Євангел
†митрополит Родоський Кирил
†митрополит Ретімнський і Авлопотамський Євгеній