Greek-English
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Παναγιώτατος στην απόφαση της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας να απονείμει, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, καθεστώς Αυτοκεφαλίας στην επί πολλά έτη δοκιμαζόμενη από σχίσματα Εκκλησία της Ουκρανίας.
ECUMENICAL PATRIARCH
BARTHOLOMEW’S POSITION ON THE UKRAINIAN CRISIS
(An English
translation of His All-Holiness address to the Romanian Orthodox
Church’s festal session of the Holy Synod during his recent visit
to Romania for the inauguration of the country’s new Cathedral)
It is well-known
that out of the 14 Autocephalous Orthodox Churches of the Orthodox
East, the nine newcomers have normally received their Autocephaly, as
well as the Patriarchal honor, from the Ecumenical Patriarchate.
Eight of them, among which your most Holy Church of Romania, came
from the very flesh of the Mother of the Church of Constantinople.
During these present days, after many, long-standing, obstructions
and not without pain trials, on the request of the ecclesiastical
body in Ukraine, who have been suffering for a long time, the
Ecumenical Patriarchate, exercising its privilege according to the
canonical tradition, arrived at the synodical decision to provide to
Kiev, an ancient after all ecclesiastical region of Constantinople,
the status of Autocephaly, in order to bring things to normally, to
stop the schisms conflicts, hostilities, and rivalries among the
Orthodox and among brothers of the same nation, without affecting at
all the rights of other Churches.
It is yet another
sacrificial emptiness from the bottom of the mothers' bossom of the
Church of Constantinople, on behalf of many millions of believers. We
have the hope that with God's help the process of unification of the
disparate portions will soon be completed, so that we will then be
able, according to our canonical tradition, to start drafting and
granting of the relevant Patriarchal and Synodic Tomos to the
Ukrainian Church, which will become then the newer of the Sister
Autocephalous Churches.
Of course, the
pre-conciliar treatment of the issue of autocephaly provisioned a
different solution. However, once consensus has not been reached -
and the Ecumenical Patriarchate is in no way responsible for this -
so that Autocephaly be eventually included in the agenda of the
issues under consideration at the Holy and Great Council, it is
self-evident that the hitherto relevant practice for centuries is
applied and be ratified ad referendum at a future Ecumenical Council.
And of course, those who bear the responsibility and even were absent
from our Holy and Great Council are not legitimized to react
violently and unholily, and without fear of God break the unity of
the Church. We are certain that the Holy Church of Romania will
contribute in this regard and assist in preserving the ecclesiastical
unity and order for reasons of justice."
(Concluding his
speech, the Ecumenical Patriarch referred to the Saint of the day,
Holy Martyr Peter of Alexandria, who, before his martyrdom, saw in a
vision Jesus Christ carrying a torn tunic and telling him that "this
tunic was split by wretched Areios, who caused schism in the Church")
"With shame for
the rupture of the Lord's tunic and with abhorrence for the act of
the dishonoring Areios, let us work with all our strengths and secure
with sincere will the ecclesiastical unity in the bond of peace, with
mutual understanding, and the long and sacred love for one another".
«Γνωστόν τυγχάνει ότι, εκ των δεκατεσσάρων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών της Ορθοδόξου Ανατολής, αι εννέα νεώτεραι έχουν λάβει κανονικώς το Αυτοκέφαλον αυτών, έννιαι δε και την Πατριαρχικήν αξίαν, παρά του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Αι οκτώ δε εξ αυτών, εν αίς και η υμετέρα αγιωτάτη Εκκλησία της Ρουμανίας, εξ αυτής ταύτης της σαρκός της Μητρός Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως.
Κατά τας ημέρας ταύτας, κατόπιν πολλών, μακροχρονίων, εμπόνων και ουχί ανωδύνων διεργασιών, τη επιμόνω αιτήσει του εν Ουκρανία δεινώς δοκιμαζομένου από πολλών ετών εκκλησιαστικού σώματος, το Οικουμενικόν Πατριαρχείον, εξασκούν και πάλιν την υπό των ιερών κανονικών θεσμίων σχετικήν αυτού προνομίαν, ήχθη συνοδικώς εις την απόφασιν να παράσχη και εις το Κίεβον, αρχαίαν άλλωστε εκκλησιαστικήν περιφέρειαν της Κωνσταντινουπόλεως, την τάξιν του Αυτοκεφάλου, προκειμένου να οικονομηθούν κανονικώς τα πράγματα, να παύσουν τα σοβούντα εκεί, ως μη ώφελε, σχίσματα και αι μεταξύ Ορθοδόξων και ομοεθνών αδελφών διαρκείς διχοστασίαι, εχθρότητες, αντιπαλότητες και αλληλοσπαραγμοί, χωρίς το παράπαν να μειούνται τα δίκαια άλλων Εκκλησιών. Πρόκειται διά μίαν ακόμη θυσιαστικήν κένωσιν των μητρικών σπλάγχνων της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως, επ’ αγαθώ πολλών εκατομμυρίων πιστών.
Έχομεν δι’ ελπίδος ότι, του Θεού συνεργούντος, συντόμως θα ολοκληρωθούν αι διαδικασίαι της ενοποιήσεως των διισταμένων εκεί μερίδων, ώστε να χωρήσωμεν μετά ταύτα, κατά τα μέχρι τούδε κανονικώς κρατούντα, εις την σύνταξιν και χορήγησιν του σχετικού Πατριαρχικού και Συνοδικού Τόμου, της Εκκλησίας της Ουκρανίας καθισταμένης του λοιπού της νεωτέρας των Αυτοκεφάλων αδελφών Εκκλησιών.
Βεβαίως, η προσυνοδική επεξεργασία του ζητήματος της χορηγήσεως του Αυτοκεφάλου προέβλεπεν αλλοίαν λύσιν. Αφ’ ης στιγμής όμως δεν επετεύχθη ομοφωνία –και εις τούτο ουδόλως ευθύνεται το Οικουμενικόν Πατριαρχείον-, με αποτέλεσμα το Αυτοκέφαλον να μη περιληφθή τελικώς εις τον κατάλογον των υπό εξέτασιν υπό της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου θεμάτων, οίκοθεν νοείται ότι ισχύουν πλήρως τα μέχρι τούδε σχετικώς από αιώνων κρατούντα, ad referendum εις μίαν μελλοντικήν Οικουμενικήν Σύνοδον και, βεβαίως, δεν νομιμοποιούνται όσοι φέρουν την σχετικήν ευθύνην και δη και απουσιάσαντες εν τέλει από την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον ημών, να αντιδρούν βιαίως και να διασπούν ανιέρως και άνευ φόβου Θεού την ενότητα της Εκκλησίας.
Είμεθα βέβαιοι, ότι η αγιωτάτη Εκκλησία της Ρουμανίας θα συμβάλη και εν προκειμένω εις την διαφύλαξιν της εκκλησιαστικής ενότητος και ευταξίας κατά λόγον δικαιοσύνης».