Θεοδώρου Καλμούκου, Εθνικός Κήρυκας
ΒΟΣΤΩΝΗ. Ο Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, στη Μητρόπολη του οποίου ανήκει η Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης, με συνέντευξή του στον «Εθνικό Κήρυκα» ομιλεί για τη Μεγάλη Σύνοδο, μέρος των προετοιμασιών της οποίας έχει επωμισθεί ο ίδιος και η Μητρόπολη.
Είπε ότι «μας αξιώνει η χάρις του Θεού στους χρόνους
και τους καιρούς μας να ζήσουμε ένα ιστορικό γεγονός οικουμενικής
σημασίας. Είναι η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος η οποία μετά από τόσες
δεκαετίες οικονόμησε η χάρις του Θεού να υλοποιηθεί και μάλιστα να
υλοποιηθεί στη Μεγαλόνησο Κρήτη όπως πρότεινε ο Οικουμενικός Πατριάρχης
και συναποφάσισε όλο το Σώμα των Προκαθημένων των κατά Τόπους Εκκλησιών.
Ετσι λοιπόν η Μεγαλόνησος Κρήτη τις ημέρες αυτές ζει θα λέγαμε ένα
πνευματικό πανηγύρι, μια μεγάλη χαρά». Τόνισε ότι «η προετοιμασία των
εργασιών της Μεγάλης Συνόδου για μας είναι μεγάλη χαρά αλλά και πολλή ευθύνη, καθώς γνωρίζουμε το κύρος και τη βαρύτητα του ιστορικού αυτού γεγονότος».
O Πατριάρχης Αλεξανδρείας κ. Θεόδωρος και ο Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος.
Υπογράμμισε ότι «η Εκκλησία μας πορεύεται μέσα από τους αιώνες με το Συνοδικό της σύστημα,
έτσι εκφράζεται η πίστη της και έτσι τώρα γνωρίζουμε θα εκφραστεί και η
πίστη της και η μαρτυρία, θεωρούμε ότι θα δοθεί η μαρτυρία της πίστεώς
μας μέσα από τη Σύνοδο αυτή».
Το γεγονός ότι η Σύνοδος συγκαλείται μέσα στα όρια της Μητρόπολης Κισάμου και Σελίνου, ο Μητροπολίτης κ. Αμφιλόχιος είπε: «και φυσικά έχει σπουδαία σημασία
όχι μόνο για τον Επίσκοπο της περιοχής, αλλά και για τον κλήρο και τον
λαό της Επαρχίας μας και αγκαλιάζει με μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό το
μεγάλο γεγονός και νομίζουμε ότι μέσα από το γεγονός αυτό θα καταγραφεί
στην ιστορία τόπος φιλοξενίας της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου και
ιδιαίτερα η Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης, ο τόπος στον οποίον θα υλοποιηθούν
όλες οι συνεδρίες της Συνόδου».
Οταν τον ρωτήσαμε για τις τέσσερις Εκκλησίες που δεν συμμετέχουν στη Μεγάλη Σύνοδο, είπε: «χωρίς
Εκκλησία δεν υπάρχει Σύνοδος και χωρίς Σύνοδο δεν μπορεί να υπάρξει
Εκκλησία. Η πρώτη μαρτυρία Συνόδου θα έλεγα είναι η Σύνοδος των
Αποστόλων με κεφαλή τον Χριστό και ως προέκταση αυτής της Αποστολικής
Συνόδου υλοποιείται η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος. Νομίζω ότι αισθανόμεθα
όλοι μας μία πικρία για το γεγονός ότι κάποιες εκ των Εκκλησιών οι
οποίες είχαν συνυπογράψει, είχαν συναποφασίσει στα κείμενα, για τον
χρόνο και τον τόπο για διαφόρους λόγους οι οποίοι όμως δεν μπορούν να
δικαιολογηθούν και δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτοί αποφάσισαν λίγες
ημέρες πριν την σύγκληση της Συνόδου είπαν ότι δεν θα συμμετάσχουν.
Παρόλα αυτά η Εκκλησία πορεύεται και μέσα από τα ανθρώπινα μπορούμε να
κάνουμε μία ιστορική αναδρομή βλέπομε και κατανοούμε ότι πέρα και πάνω
από τα ανθρώπινα και τα ερχόμενα υπάρχει ο ερχόμενος Ιησούς Χριστός ο
Οποίος έρχεται να μας αναπαύσει, να μας παρηγορήσει. Η συνείδηση η δική μας μας πληροφορεί
ότι μέσα από την Μεγάλη Σύνοδο θα εκφραστεί το Συνοδικό της πολίτευμα
αλλά και το Αγιο Πνεύμα το οποίο θα φωτίσει και τους Προκαθημένους και
τους Συνοδικούς ούτως ώστε να μπορούν να καταθέσουν την μαρτυρία της
Εκκλησίας στο σύγχρονο κόσμο που τόσο πολύ έχει ανάγκη σήμερα ο κόσμος
και οι άνθρωποί μας από αυτή τη μαρτυρία της αληθείας, της πίστεως και
της ενότητας».
Στην ερώτηση βλέπετε τον εθνοφυλετισμό να αναφλογίζεται και πάλι πίσω
από την άρνηση αυτών των Εκκλησιών να συμμετάσχουν στη Σύνοδο, είπε:
«θέλω να πιστεύω ότι τα κριτήρια των αποφάσεων των συγκεκριμένων Εκκλησιών,
οι οποίες την ύστατη στιγμή παρά το ότι είχαν δεσμευθεί διά της
υπογραφής τους απέχουν, είναι περισσότερο ίσως κριτήρια ισορροπιών και
λιγότερο κριτήρια εθνοφυλετισμού γιατί όσες φορές οι κατά Τόπους
Εκκλησίες εγκλωβίστηκαν μέσα σε μία τέτοια αντίληψη τόσο το πλήρωμα της
Εκκλησίας ζημιώθηκε».
Πρόσθεσε πως «δεν μπορεί ένα οικουμενικό μέγεθος όπως είναι η Ορθοδοξία
να εγκλωβίζεται μέσα σε τέτοιου είδους νοοτροπίες και λογικές, οι
οποίες μόνο ζημία προκαλούν στο πλήρωμα της Εκκλησίας». Τόνισε πως
«κανείς δεν έχει το δικαίωμα στο όνομα των οποιωνδήποτε προσωπικών ή
άλλων φιλοδοξιών ή σκοπιμοτήτων να θυσιάζει το μέγιστο που είναι η
ενότητα και η οικουμενικότητα της Εκκλησίας».
Στο ερώτημα τι προσδοκά από τη Σύνοδο, απάντησε: «έχω τη βεβαιότητα ότι παρά την απουσία τεσσάρων Εκκλησιών
θα δώσει ένα μήνυμα αληθείας, πίστεως και ελπίδος το οποίο θεωρώ ότι
έχει ανάγκη σήμερα ο κόσμος, ο οποίος έχει εγκλωβιστεί σε πολλά αδιέξοδα
στην καθημερινότητά του».
Ο Μητροπολίτης κ. Αμφιλόχιος υπογράμμισε πως «είναι πολύ σημαντικό το
ενδιαφέρον όχι μόνο του Ορθόδοξου και του Χριστιανικού Κόσμου, αλλά και
άλλων μη Χριστιανών οι οποίοι μέσα από τις συμμετοχές των Μέσων
Ενημέρωσης που έχουν προσέλθει κατά δεκάδες από μη Χριστιανικά Μέσα,
δείχνει νομίζω και το παγκόσμιο ενδιαφέρον και τι προσδοκά ολόκληρη η
Οικουμένη από αυτή τη Σύνοδο, γι’ αυτό θα έπρεπε, τολμώ να πω, να παρθούν με περισσότερη σύνεση και σοφία, να είναι αυτές οι αποφάσεις
της μη συμμετοχής σ’ ένα γεγονός το οποίο σημαδεύει και την ιστορία,
αλλά και την Εκκλησία και πρέπει ο καθένας νομίζω να αναλάβει τις δικές
του ευθύνες».
Ο Μητροπολίτης Κισάμου & Σελίνου, κ. Αμφιλόχιος (Ανδρονικάκης),
γεννήθηκε στα Χανιά Κρήτης το 1964. Ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του
στα Χανιά. Φοίτησε στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης,
απ’ όπου έλαβε το πτυχίο του το 1987.
Εν συνεχεία, και στην ίδια Σχολή, παρακολούθησε διετές πρόγραμμα
μεταπτυχιακών σπουδών στον τομέα της Δογματικής και Συμβολικής
Θεολογίας. Εκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ
Ουαλίας της Μεγάλης Βρετανίας. Εκάρη μοναχός στην Ιερά Μονή Παναγίας
Οδηγητρίας Γωνιάς Κολυμβαρίου το έτος 1990.
Το ίδιο έτος χειροτονήθηκε Διάκονος και το 1992 Πρεσβύτερος. Τον
Οκτωβρίου 2005, εξελέγη από την Επαρχιακή Σύνοδο της Εκκλησίας της
Κρήτης Μητροπολίτης Κισάμου & Σελίνου.