«Ἐν αὐτῇ τῇ ὥρᾳ
ἠγαλλιάσατο τῷ πνεύματι ὁ Ἰησοῦς καὶ εἶπεν· ἐξομολογοῦμαί σοι, πάτερ, κύριε τοῦ
οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, ὅτι ἀπέκρυψας ταῦτα ἀπὸ σοφῶν καὶ συνετῶν, καὶ ἀπεκάλυψας
αὐτὰ νηπίοις· ναί, ὁ πατήρ, ὅτι οὕτως ἐγένετο εὐδοκία ἔμπροσθέν σου.» (Λουκ.
10:21)
Γράφει ο Troy Jenkins*
Είναι συνηθισμένο να ακούς
από τους εχθρούς της Ορθοδοξίας ότι «η Κωνσταντινούπολη νομιμοποίησε το σχίσμα
στην Ουκρανία», αλλά αυτό δεν είναι έτσι. Η Αυτοκεφαλία δεν δόθηκε στην «Ουκρανική
Ορθόδοξη Εκκλησία-Πατριαρχείο Κιέβου», ούτε στην «Ουκρανική Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη
Εκκλησία». Χορηγήθηκε στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, η οποία ήταν τμήμα
της Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως μέχρι τις 5 Ιανουαρίου 2019.
Στις 11 Οκτωβρίου 2018, όταν
η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου ανακάλεσε την Πράξη του
1686 και ακύρωσε τις άδικες κυρώσεις κατά του Μητροπολίτη Φιλάρετου, ολόκληρη η
Ιεραρχία, ο κλήρος και οι πιστοί στην Ουκρανία τέθηκαν υπό το ωμοφόριο του
Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως. Από απόψεως κανονικού δικαίου, η «Ουκρανική
Ορθόδοξη Εκκλησία-Πατριαρχείο Κιέβου», η «Ουκρανική Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη
Εκκλησία» και το Πατριαρχείο Μόσχας στην Ουκρανία δεν υφίσταντο πλέον. Στην
Ουκρανία υπήρχε μόνο η Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως.
Στις 15 Δεκεμβρίου 2018,
ενώθηκαν επίσημα οι Ιεράρχες των Ορθοδόξων Χριστιανών της Ουκρανίας και
εξέλεξαν το Μητροπολίτη Περιασλάφ Επιφάνιο ως Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης
Ουκρανίας. Ο Επιφάνιος δεν ήταν Ιεράρχης του «Πατριαρχείου Κιέβου», αλλά του
Οικουμενικού Πατριαρχείου. Όλοι οι Επίσκοποι που συμμετείχαν στην Ενωτική
Σύνοδο ήταν Επίσκοποι του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Πώς μπορεί κανείς να πει
ότι αυτοί οι Επίσκοποι της Κωνσταντινουπόλεως ήταν «λαϊκοί» (σ.μ. δηλαδή «αχειροτόνητοι») και «απατεώνες»;
Όλοι οι Ιεράρχες του Οικουμενικού Πατριαρχείου είναι κανονικοί και έχουν Χάρη.
Στις 5 Ιανουαρίου 2019, η
Αυτού Θειοτάτη Παναγιότης, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, υπέγραψε
τον Τόμο, παρέχοντας εκκλησιαστική ανεξαρτησία στην Εκκλησία, που βρισκόταν υπό
την κανονική δικαιοδοσία της Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως - την αληθινή Εκκλησία
της Ουκρανίας. Επομένως, η Αυτοκεφαλία δεν χορηγήθηκε σε «σχισματικούς» αλλά σε
κληρικούς του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Το πρωτότυπο
αγγλικό κείμενο όπως δημοσιεύθηκε στην Ομάδα «ΑΓΑΠΩ
ΤΟ ΦΑΝΑΡΙ - ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ» στο Facebook:
Who was granted autocephaly?
It is common to hear from enemies of Orthodoxy that
"Constantinople legalized the schism in Ukraine", but this is not so.
Autocephaly was not given to the Ukrainian Orthodox Church-Kyiv Patriarchate,
nor the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church. It was granted to the Orthodox
Church of Ukraine, which was a part of the Church of Constantinople until 5
January 2019.
On 11 October 2018, when the Holy and Sacred Synod of
the Ecumenical Patriarchate revoked the Act of 1686 and invalidated the unjust
sanctions against Metropolitan Filaret, this de facto placed all Ukrainian
hierarchs, clergy, and faithful under the omophorion of Constantinople. From
the viewpoint of canon law, the UOC-KP, UAOC, and Moscow Patriarchate in
Ukraine did not exist. There was only the Church of Constantinople.
On 15 December 2018, the Ukrainian Orthodox Christians
formally united their hierarchies and elected Metropolitan Epiphanios of
Pereyaslav to be the Metropolitan of Kyiv and All Ukraine. Epiphanios was not a
hierarch of the Kyiv Patriarchate, but of the Ecumenical Patriarchate. All
bishops who took part in the Unification Council were bishops of the Ecumenical
Patriarchate. How can one say that these bishops of Constantinople were
"laymen" and "imposters"? The Ecumenical
Patriarchate has a graceful and canonical hierarchy.
On 5 January 2019, His All-Holiness Ecumenical
Patriarch Bartholomew of Constantinople signed the Tomos, granting
ecclesiastical independence to the Church of Constantinople’s canonical
jurisdiction in Ukraine—the true Church of Ukraine. Thus, autocephaly was not
given to "schismatics" but to clerics of the Ecumenical Patriarchate.
* Ο Troy
Jenkins, 17 ετών, είναι ένας Ορθόδοξος Χριστιανός από τις ΗΠΑ.